Edukacja ekologiczna. Wybrane problemy
Date
2014Author
Terlecka, Magdalena Klaudia
Kopeć, Ewa
Pękalska, Paulina
Pielacińska, Katarzyna
Skoczeń, Ilona
Karaczyn, Małgorzata
Kardynał, Klaudia
Wasik, Piotr
Hutniczak, Agnieszka
Winczewski, Piotr
Wajchman, Sandra
Borzyszkowski, Wojciech
Matulewski, Paweł
Mikuła, Jacek
Ślęzak, Justyna
Skrabacz, Małgorzata
Mroczek, Monika
Metadata
Show full item recordAbstract
Niniejsza wieloautorska monografia jest zbiorem materiałów pokonferencyjnych. Zamieszczone zostały w niej wybrane artykuły prelegentów, którzy wygłosili referaty na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. „Wyzwania współczesnej edukacji ekologicznej w Polsce”. Konferencja odbyła się 9 kwietnia 2014 roku w Warszawie na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Jej organizatorem było Koło Naukowe Sozologów.
Zagadnienia i problemy edukacji ekologicznej można rozpatrywać w różnych kontekstach i aspektach. W niniejszej publikacji podjęte zostaną:
• kwestie realizacji edukacji ekologicznej na wszystkich szczeblach edukacji formalnej (Ewa Kopeć „Znaczenie i rola edukacji ekologicznej w nauczaniu początkowym”, Paulina Pękalska, Katarzyna Pielacińska „Ochrona wód i lasów – edukacja ekologiczna od przedszkola do szkoły średniej”, Małgorzata Karaczyn, Klaudia Kardynał, Piotr Wasik „Projekt edukacyjny możliwością kształtowania postawy ekologicznej wśród gimnazjalistów”, Justyna Ślęzak, Emilia Pyzdek, Monika Mroczek, Małgorzata Skrabacz „Wpływ edukacji ekologicznej na świadomość ekologiczną społeczeństwa na przykładzie studentów PWSZ w Tarnowie)”;
• problemy i sposoby realizacji edukacji przyrodniczo-leśnej w terenie, podejmowane np. przez Lasy Państwowe (Agnieszka Hutniczak „Zajęcia w terenie ważnym elementem edukacji ekologicznej”, Paweł Matulewski, Wojciech Borzyszkowski, Sandra Wajchman „Turystyka na obszarach leśnych Pojezierza Brodnickiego”, Wojciech Borzyszkowski, Sandra Wajchman, Paweł Matulewski „Formy edukacji leśnej realizowane w Lasach Państwowych”, Jacek Mikuła „Idea utworzenia ścieżki przyrodniczej na obszarze lasku Lipie i jego okolicy”);
• analizy fabuł zabaw ruchowych i muzycznych (Piotr Winczewski „Świat zwierząt obrazowany w fabułach dydaktycznych zabaw ruchowych”, Piotr Winczewski „Natura nieożywiona i flora jako tematyka zabaw muzyczno-ruchowych”);
• filozoficzne i etyczne problemy edukacji ekologicznej (Magdalena Klaudia Terlecka „Dwanaście zasad współczesnej edukacji ekologicznej w myśli Alberta Schweitzera”);
• kwestie edukacji ekologicznej w odniesieniu do produktów i świadomości ekologicznej konsumentów (Anna Kurzak „Zrównoważony produkt wynikiem edukacji ekologicznej społeczeństwa. Studium przypadku”, Łukasz Sokołowski „Znakowanie produktów ekologicznych jako forma edukacji ekologicznej”).
Tematyka konferencji Koła Naukowego Sozologów oraz niniejszej monografii, wskazuje, iż edukacja ekologiczna może stanowić przedmiot wieloaspektowych rozważań naukowych, a podejmowane w niej problemy są interdyscyplinarne. Może być: filozofią, profesją narzędziem ochrony środowiska, zintegrowanym elementem zarządzania środowiskiem, a przede wszystkim podstawowym obszarem edukacji prowadzonej na wszystkich szczeblach edukacji formalnej oraz jednym z najważniejszych zagadnień realizowanych w ramach edukacji nieformalnej. Kwestie podjęte zarówno w trakcie konferencji, jak i w niniejszej monografii stanowią jedynie ułamek problemów i aspektów, w których można rozpatrywać zagadnienia podejmowane przez edukację ekologiczną.
Collections
- Książki / Books [2810]
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Stan wiedzy o sztuce i kulturze plastycznej i muzycznej uczniów kształconych według podstawy programowej obowiązującej w latach 1999/2010
Boguszewska, Anna; Tarasiuk, Roman; Stępnik, Małgorzata (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, 2013) -
The Socio - Cultural Determinants of the Mass Media Development
Roguska, Agnieszka (Національний центр «Мала академія наук України», 2013)The article outlines a mass media functioning within social and cultural transformations. It presents the process of development and operation of said media in a selection of scientific concepts of various writers. The ... -
Przestrzeń pozytywnego „zdezoganizowania”, czyli popkulturowo-internetowy obszar edukacji nieformalnej
Siuda, Piotr (Instytut Kultury Miejskiej, 2012)