dc.contributor.author | Tendera, Paulina | |
dc.date.accessioned | 2015-02-18T08:41:30Z | |
dc.date.available | 2015-02-18T08:41:30Z | |
dc.date.issued | 2014-12 | |
dc.identifier.citation | P. Tendera, Od filozofii światła do sztuki światła, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2014 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-938885-2-8 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/6245 | |
dc.description | Prezentowana książka to ambitna i - dodajmy od razu - udana próba możliwie wszechstronnego przedstawienia problematyki światła w filozofii i sztuce. W obu dziedzinach problematyka ta należy do najbardziej atrakcyjnych i wielokrotnie była podejmowana w różnych opracowaniach szczegółowych. Dr Paulina Tendera dała jej obraz całościowy, uwzględniający także historyczny rozwój [...] Jako rezultat tych znakomitych kompetencji książka dr Pauliny Tendery stanowi jedną z najciekawszych pozycji, jakie mamy obecnie do dyspozycji w zakresie estetyki i teorii sztuki.
Z recenzji prof. Władysława Stróżewskiego
W zamierzeniu praca ta jest próbą detalicznego opisania historii symbolu światła, a także próbą oceny jego znaczenia z punktu widzenia filozofii dziejów. Obydwie płaszczyzny, opisowa i waloryzująca, zostały w niniejszej pracy nałożone na siebie, aby - stwarzając relację między aktem twórczym a nadawaną mu wartością - wydobyć sens i cel historycznego rozwoju symbolu światła.
Z recenzji prof. Ignacego S. Fiua | pl_PL |
dc.description.abstract | Prezentowana książka dotyczy szeroko rozumianego symbolu światła. Symbol ten przejawia się w kulturze europejskiej na wiele różnych sposobów, z których trzy główne – filozoficzny, teologiczny i artystyczny – zostaną tu opisane. Te trzy drogi realizacji symbolu to jednocześnie odrębne dziedziny aktywności intelektualnej człowieka: rozum, wiara i twórczość, które – odniesione do głównego przedmiotu naszych badań – dadzą w efekcie trzy obszary rozważań: filozofię światła, teologię światła oraz sztukę światła. Sposoby prezentacji symbolu światła ujawniają stosunek człowieka do świata, który tkwi w nadawaniu mu znaczenia i sensu lub jego odczytywaniu, lokowaniu lub odkrywaniu jego wartości. Już wstępna filozoficzna analiza historii symbolu światła pozwala zauważyć, że w platonizmie łączy się on z ideą Dobra i Piękna, w teologii średniowiecznej oznacza chrześcijańskiego Boga, zaś w sztuce romantycznej, w ujęciu Georga Wilhelma Friedricha Hegla, pojednaną z sobą wewnętrzną podmiotowość. Tak więc symbol ten ulegał znacznym i rozmaitym przemianom, chociaż niezmiennie odnosił się do wielorako rozumianej doskonałości. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Jagiellonian University | pl_PL |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | sztuka światła | pl_PL |
dc.subject | sztuka | pl_PL |
dc.subject | Hegel | pl_PL |
dc.subject | Pseudo-Dionizy Areopagita | pl_PL |
dc.subject | Platon | pl_PL |
dc.subject | metafizyka światła | pl_PL |
dc.subject | światło | pl_PL |
dc.subject | light | pl_PL |
dc.subject | światło | pl_PL |
dc.subject | mozaika | pl_PL |
dc.subject | witraż | pl |
dc.subject | Plotyn | pl |
dc.subject | Plato | en |
dc.subject | metaphysis of light | en |
dc.subject | art of light | en |
dc.title | Od filozofii światła do sztuki światła | pl_PL |
dc.title.alternative | From Philosophy of Light to the Art of Light | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/book | pl_PL |
dc.contributor.organization | Jagiellonian University | pl_PL |
dc.description.eperson | Paulina Tendera | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |