Asymetria funkcjonalna mózgu a wykorzystanie mnemotechnik w procesie dydaktycznym
Abstract
Tekst wyjaśnia pojęcia asymetrii funkcjonalnej mózgu oraz mnemotechnik. Omawia sposoby przetwarzania informacji przez półkule mózgowe - logiczną i gestalt oraz „zagęszczanie się" układu nerwowego w miarę nabywania nowych wiadomości. Przedstawia zasady tworzenia „żywych" obrazów, a także metody pamięciowe wspomagające zapamiętywanie. Opisuje przykładowe „sztuczki pamięciowe" służące przyswajaniu różnych wiadomości. Omawia sposoby wykorzystania mnemotechnik w procesie dydaktycznym w celu podniesienia efektywności kształcenia. The text explains the idea of functional brain asymmetry and mnemotechniques. It show the ways of information processing by hemispheres - the logical one and gestalt. It also presents the nervovs system concentration while the acquisition of new knowledge. Furthermore it describes the rulet of "vivid pictures" creation and memory methods helping in the process of memorizing. It characterizes some memory tricks being designer for absorbing knowledge. It also draws attention to the ways of mnemotechniques usage in teaching process aiming the increase of education efficiency.
Collections
- Artykuły / Articles [16126]
Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.