Podmiotowość dziecka w procesie edukacji - idea pedagogiki Janusza Korczaka we współczesnej praktyce pedagogicznej
Abstract
Tekst jest analizą najważniejszych idei w dorobku Janusza Korczaka, odnoszących się do organizacji procesu wychowania i edukacji dziecka. W wielu aspektach pozostawiona spuścizna koresponduje z problematyką współczesnej praktyki pedagogicznej, w centrum której znajduje się podmiotowe traktowanie dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualności oraz dostosowywania szeroko pojętej przestrzeni edukacyjno-wychowawczej do potrzeb i możliwości każdej jednostki. Pomaga w zrozumieniu, że we współczesnej szkole różnice indywidualne i różnorodność to norma, która powinna wyznaczać procedury postępowania pedagogicznego opartego na szacunku i autonomii dziecka. The text constitutes the analysis of the most significant ideas demonstrated and characterized in the work of Janusz Korczak. It refers to the organization of the process of raising and educating a child. It is noticeable that in many aspects the left legacy corresponds with the issues of the contemporary pedagogical practice in centre of which there is the subjectivity of treating the child. It particularly takes into account the individuality of the unit and adapting widely comprehended educational space to needs and the capabilities of every individual. It allows us to understand that individual differences and the diversity in the contemporary school is a norm which should determine pedagogical procedures based on the respect and the autonomy of child.
Collections
- Artykuły / Articles [16158]
Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.