Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFirlej, Krzysztof
dc.date.accessioned2015-05-25T09:19:07Z
dc.date.available2015-05-25T09:19:07Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationK.Firlej, Aspekty good governance przedsiębiorstw z indeksu WIG-Spożywczy Nr 87, Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, Warszawa 2011pl_PL
dc.identifier.issn2081-6979
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/6813
dc.descriptionPlease visit: http://krzysztoffirlej.pl/pl_PL
dc.description.abstractObecnie pojęcia „zarządzanie” i „dobre rządzenie” są coraz częściej stosowane w literaturze zajmującej się tematyką rozwoju gospodarczego, gdyż nieumiejętne zarządzanie jest uznawane za jedną z głównych przyczyn wszelkiego zła w naszych społeczeństwach. Według definicji Banku Światowego „dobre rządzenie” to tradycje i instytucje, na których opiera się proces rządzenia w danym kraju. Są to m.in. proces tworzenia, kontroli i wymiany rządów; zdolność rządu do efektywnego formułowania i wdrażania programów politycznych odpowiadających na istotne potrzeby społeczne; szacunek ze strony obywateli i państwa do instytucji zarządzających sferą ekonomiczną i społeczną. Problematyka „dobrego rządzenia” znalazła swoje odzwierciedlenie w polskich dokumentach programujących politykę spójności na lata 2007–2013 [Grosse 2008, s. 3]. „Dobre rządzenie” ma tworzyć prawidłową konstrukcję świata społecznego, którego naturą jest kompleksowość w odniesieniu do systemów społecznych, jak i do życia społecznego w ogóle. Przez kompleksowość systemów społecznych Bob Jessop rozumie, że są one zmienne – dynamiczne a nie statyczne – a ich zmienność charakteryzują następujące cechy: nielinearność, zależność od skali (scale dependence), powtarzalność (recursiveness), zależność od wyjściowych warunków (sensitiviti to initial conditions), zawrotność (feetback) [Jossop 2007, s. 12–15]. Cechy dotyczące kompleksowości systemów społecznych determinują sposób i metody „dobrego rządzenia”, którego jakość podlega ciągłym i wieloaspektowym modyfikacjom. W światowej literaturze ekonomicznej trudno doszukać się jednolitej definicji pojęcia „dobrego rządzenia” (ang. good governance), która w sposób wyczerpujący określałaby obszar tego zagadnienia. Zazwyczaj to pojęcie dotyczy jakości rządzenia, czyli sposobu i jego późniejszych efektów w sprawowaniu władzy i w większości działań o charakterze administracyjnym. Dotyczy to również funkcjonowania przedsiębiorstw, w których nieprzerwanie podejmowane są decyzje i działania mające za zadanie kreować ich rozwój. W realizacji zadań uczestniczą zainteresowane strony, które są za nie odpowiedzialne i ponoszą ryzyko za celowe i prawidłowe ich wykonanie. Dobre rządzenie gwarantuje przejrzystość podejmowanych działań, legitymuje potrzeby społeczne, efektywność działań oraz uwzględnia szeroko rozumianą odpowiedzialność zapewniającą realizację potrzeb społeczeństwa. Wynika z tego, że zasada good governance jest czynnikiem determinującym rozwój społeczno-gospodarczy. Należałoby odpowiedzieć na pytanie: czym jest „good governance” w polskich przedsiębiorstwach i w jaki sposób wzmacnia ich rozwój?pl_PL
dc.description.abstractThis paper aims is to show the place of good governance in enterprises that have passed through the operating status of the national economy. Management dominates the companies to operate correctly, in connection with other enterprises, creating ever-larger and stronger company, but also is responsible for properly 39 conducted information policy towards its shareholders and complying with all principles of good governance. This way, the activities of companies are even more effective and the risks associated with their operation are reduced. Presentation of “Best Practices” used by some companies in the index WIG – Food in the article was meant to demonstrate attitude of the boards of those companies having their application in economic practice, which became a requirement of our times.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo SGGWpl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectWIG-Food indexen
dc.subjectcompaniesen
dc.subjectgood governanceen
dc.subjectWIG Spożywczypl_PL
dc.subjectprzedsiębiorstwapl_PL
dc.subjectnadzór korporacyjnypl_PL
dc.titleAspekty good governance przedsiębiorstw z indeksu WIG-Spożywczypl_PL
dc.title.alternativeAspects of good governance of companies according to the WIG-Food indexen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationUniwersytet Ekonomiczny w Krakowiepl_PL
dc.description.epersonKrzysztof Firlej
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska