Wieloaspektowość zmian w obszarze kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej
dc.contributor.author | Skibska, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2015-06-08T09:00:17Z | |
dc.date.available | 2015-06-08T09:00:17Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Joanna Skibska: Wieloaspektowość zmian w obszarze kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [w:] K. Węsierska, N. Moćko, red.: Profilaktyka edukacyjna w praktyce edukacyjnej. Tom II, Wydawnictwo Naukowe UŚ, Katowice 2013, s. 66-79. | |
dc.identifier.isbn | 978-83-226-2212-4 | |
dc.identifier.issn | 0208-6336 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/6935 | |
dc.description.abstract | Tekst jest poświęcony zmianom w obszarze szkolnictwa ogólnodostępnego, które dotyczą kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Autorka omawia najistotniejsze kwestie, stanowiące fundament edukacji włączającej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezwarunkową akceptację dziecka oraz jego autonomię. W treści zostaje wyjaśnione znaczenie indywidualizacji, która leży u podstaw podmiotowego traktowania dziecka, bez względu na jego trudności w uczeniu oraz ich przyczyny. Autorka charakteryzuje obowiązujące procedury – wynikające z rozporządzeń MEN, którymi powinno być objęte dziecko, aby mogło prawidłowo się rozwijać i zaspokajać swoje potrzeby. Przedstawione zostały szczegółowe zmiany, dotyczące organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym zwróceniem uwagi na podejmowanie działań, prowadzących do dostosowania nie tylko wymagań edukacyjnych, ale również przestrzeni szkoły do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka. | pl_PL |
dc.description.abstract | The paper is devoted to the changes within the public education of a special needs child. The author discusses the crucial issues concerning such education while paying close attention to acceptance towards and autonomy of a special needs child. She also explains the role of individualization of a child irrespective of his/her learning impairments and their causes. The procedures of treatment of a special needs child, enforced by the Ministry of Polish Education, that allow him/her to develop and satiate his/her needs are characterized. The detailed changes concerning the educational process of special needs children, especially the adjustments of educational requirements, as well as space conditions of the attended school to the needs and developmental capabilities of the student are also described. | pl_PL |
dc.description.abstract | Der Text ist den Änderungen gewidmet, welche im Bereich des öffentlichen Schulwesens stattfinden und die Bildung des den Schulanforderungen nicht gerecht werdenden Kindes betreffen. Die Verfasserin bespricht die wichtigsten, die Grundlage der Integrationsbildung bildenden Fragen, indem sie vor allem auf bedingungslose Akzeptanz des Kindes und dessen Autonomie hinweist. Sie klärt auch die Bedeutung der Individualisierung, die dem subjektiven Umgang mit jedem Kind zugrunde liegt, ohne Rücksicht auf dessen Lernschwierigkeiten und deren Ursachen. Die Verfasserin schildert die nach Verordnungen des Bildungsministeriums entwickelten Prozeduren, dank denen sich das Kind richtig entwickeln und seine Bedürfnisse befriedigen kann. Sie nennt konkrete Änderungen im Bereich der Organisation des Schulwesens für Kinder mit besonderen Lernbedürfnissen und betont dabei die Maßnahmen, die zur Anpassung der Lernbedürfnisse und des Schulraumes an Entwicklungsbedürfnisse und Entwicklungsmöglichkeiten des Kindes führen. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Dozwolony użytek | |
dc.subject | funkcjonowanie poznawcze dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | pl_PL |
dc.subject | indywidualizacja | pl_PL |
dc.subject | dostosowanie programu i wymagań edukacyjnych | pl_PL |
dc.subject | fundamenty edukacji włączającej | pl_PL |
dc.subject | child with special educational needs | pl_PL |
dc.subject | individualization | pl_PL |
dc.subject | adjust the program and educational requirements | pl_PL |
dc.subject | laying the foundations of inclusive education | pl_PL |
dc.title | Wieloaspektowość zmian w obszarze kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej | pl_PL |
dc.title.alternative | The multilevel changes within the education of a special needs child in a public school | pl_PL |
dc.title.alternative | Vielseitige Änderungen im Bereich der Ausbildung eines Kindes mit besonderen Lernbedürfnissen in einer öffentlichen Schule | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.contributor.organization | Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej | pl_PL |
dc.description.eperson | Mirosław Skibski |
Pliki tej pozycji
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
-
Artykuły / Articles [16155]
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.