Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSkibska, Joanna
dc.date.accessioned2015-06-08T09:00:17Z
dc.date.available2015-06-08T09:00:17Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationJoanna Skibska: Wieloaspektowość zmian w obszarze kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [w:] K. Węsierska, N. Moćko, red.: Profilaktyka edukacyjna w praktyce edukacyjnej. Tom II, Wydawnictwo Naukowe UŚ, Katowice 2013, s. 66-79.
dc.identifier.isbn978-83-226-2212-4
dc.identifier.issn0208-6336
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/6935
dc.description.abstractTekst jest poświęcony zmianom w obszarze szkolnictwa ogólnodostępnego, które dotyczą kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Autorka omawia najistotniejsze kwestie, stanowiące fundament edukacji włączającej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezwarunkową akceptację dziecka oraz jego autonomię. W treści zostaje wyjaśnione znaczenie indywidualizacji, która leży u podstaw podmiotowego traktowania dziecka, bez względu na jego trudności w uczeniu oraz ich przyczyny. Autorka charakteryzuje obowiązujące procedury – wynikające z rozporządzeń MEN, którymi powinno być objęte dziecko, aby mogło prawidłowo się rozwijać i zaspokajać swoje potrzeby. Przedstawione zostały szczegółowe zmiany, dotyczące organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym zwróceniem uwagi na podejmowanie działań, prowadzących do dostosowania nie tylko wymagań edukacyjnych, ale również przestrzeni szkoły do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.pl_PL
dc.description.abstractThe paper is devoted to the changes within the public education of a special needs child. The author discusses the crucial issues concerning such education while paying close attention to acceptance towards and autonomy of a special needs child. She also explains the role of individualization of a child irrespective of his/her learning impairments and their causes. The procedures of treatment of a special needs child, enforced by the Ministry of Polish Education, that allow him/her to develop and satiate his/her needs are characterized. The detailed changes concerning the educational process of special needs children, especially the adjustments of educational requirements, as well as space conditions of the attended school to the needs and developmental capabilities of the student are also described.pl_PL
dc.description.abstractDer Text ist den Änderungen gewidmet, welche im Bereich des öffentlichen Schulwesens stattfinden und die Bildung des den Schulanforderungen nicht gerecht werdenden Kindes betreffen. Die Verfasserin bespricht die wichtigsten, die Grundlage der Integrationsbildung bildenden Fragen, indem sie vor allem auf bedingungslose Akzeptanz des Kindes und dessen Autonomie hinweist. Sie klärt auch die Bedeutung der Individualisierung, die dem subjektiven Umgang mit jedem Kind zugrunde liegt, ohne Rücksicht auf dessen Lernschwierigkeiten und deren Ursachen. Die Verfasserin schildert die nach Verordnungen des Bildungsministeriums entwickelten Prozeduren, dank denen sich das Kind richtig entwickeln und seine Bedürfnisse befriedigen kann. Sie nennt konkrete Änderungen im Bereich der Organisation des Schulwesens für Kinder mit besonderen Lernbedürfnissen und betont dabei die Maßnahmen, die zur Anpassung der Lernbedürfnisse und des Schulraumes an Entwicklungsbedürfnisse und Entwicklungsmöglichkeiten des Kindes führen.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsDozwolony użytek
dc.subjectfunkcjonowanie poznawcze dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymipl_PL
dc.subjectindywidualizacjapl_PL
dc.subjectdostosowanie programu i wymagań edukacyjnychpl_PL
dc.subjectfundamenty edukacji włączającejpl_PL
dc.subjectchild with special educational needspl_PL
dc.subjectindividualizationpl_PL
dc.subjectadjust the program and educational requirementspl_PL
dc.subjectlaying the foundations of inclusive educationpl_PL
dc.titleWieloaspektowość zmian w obszarze kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnejpl_PL
dc.title.alternativeThe multilevel changes within the education of a special needs child in a public schoolpl_PL
dc.title.alternativeVielseitige Änderungen im Bereich der Ausbildung eines Kindes mit besonderen Lernbedürfnissen in einer öffentlichen Schulepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationAkademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białejpl_PL
dc.description.epersonMirosław Skibski


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.