Różne wymiary integracji dziecka z wieloraką niepełnosprawnością w szkole masowej
Abstract
Artykuł poświęcony jest wielowymiarowemu problemowi integracji dziecka z niepełnosprawnością wieloraką w szkole ogólnodostępnej. Praca prezentuje zaburzenia które składają się ten system niepełnosprawności oraz prezentuje kaskadowy model integracji. Ponadto w artykule przedstawiono również charakterystykę elementów przestrzeni szkolnej, które warunkują poprawne funkcjonowanie i rozwój dziecka z niepełnosprawnością wieloraką w szkole ogólnodostępnej, takie jak: nauczyciel, wspólnota uczniów, uczniowie, specjaliści, wyposażenie klasy, przystosowanie szkoły, współpraca z rodzicami i najbliższym otoczeniem. Co więcej, autor(ka) pracy zwraca uwagę na znaczenie określenia ostatecznego celu naszych działań, czyli tego co pragniemy osiągnąć w procesie edukacji aby zagwarantować maksymalny rozwój niepełnosprawnego dziecka oraz w jakim stopniu należy dostosować wymagania edukacyjne by było to możliwe. The article is devoted to the multidimensional problem of the integration of a child with multiple disabilities in the space of an ordinary school. It presents disorders that create the systems and the waterfall model of integration. The article characterizes elements of the school space which condition the proper functioning and development of a child with multiple disabilities in an ordinary school including: the teacher, student community, students, specialists, classroom equipment, school adaptation, co-operation with parents and the local environment. It also draws attention to the importance of specifying the final goals - w hat we w ant to achieve in the process of education to guarantee the maximal development of a disabled child and in w hat scope the educational requirem ents should be adjusted.
Collections
- Artykuły / Articles [15510]

Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.