Wykluczenie społeczne a rozwój osoby ludzkiej. Aspekty filozoficzno - pedagogiczne
Abstract
Zjawiskiem wykluczenia społecznego zajmują się przedstawiciele różnych
dziedzin wiedzy. Wśród nich są również naukowcy, którzy analizują
problem ekskluzji społecznej w świetle filozofii: realistycznej, personalistycznej,
analitycznej, hermeneutycznej, postmodernistycznej. Z pozycji
najlepiej badającej ów problem filozofii realistycznej można zaś stwierdzić,iż wykluczenie to stan braku dobra chroniącego cielesno–duchową naturę
człowieka. Dobrem tym może być: zdrowie, wykształcenie, wychowanie,
rzeczy materialne oraz trwanie w relacjach osobowych. Brak tych dóbr to:
bezrobocie, bezdomność, choroba, uzależnienie, analfabetyzm, ignorancja,
ubóstwo materialne, czyli to wszystko, co stanowi fenomen ekskluzji
społecznej. Filozoficzna identyfikacja wykluczenia społecznego stanowi
materiał wyjściowy dla oddziaływań pedagogicznych, których celem jest
profilaktyka lub wsparcie dla osób wykluczonych społecznie. Wśród owych
działań można wyróżnić czynności pomagające usprawnić intelekt i wolę
oraz rozwinąć inteligencję wieloraką. W pracy socjalnej wykorzystywana
jest zaś zasada koła hermeneutycznego będąca narzędziem wspierającym
osoby znajdujące się w sytuacji tranzycji. Metodami kształcenia uniwersalnych
kompetencji społecznych są innowacje filozoficzne oraz metody
TOC. Istotnym elementem kształcenia jest też edukacja kulturalna. Jednak
pomimo różnorodnej oferty edukacyjnej wyeliminowanie zjawiska
inkluzji społecznej nie jest w pełni możliwe. Oddziaływania pedagogiczne
mogą jedynie ograniczyć zakres występowania tego problemu.
Collections
- Artykuły / Articles [15596]