Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFirlej, Krzysztof
dc.contributor.authorRydz, Agnieszka
dc.date.accessioned2015-06-18T07:25:36Z
dc.date.available2015-06-18T07:25:36Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.isbn978-83-62511-86-0
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/6989
dc.descriptionPlease visit: www.krzysztoffirlej.plpl_PL
dc.description.abstractW artykule dokonano analizy i oceny procesów restrukturyzacji handlu w Polsce z uwzględnieniem przemian, jakie dokonały się na rynku światowym w tym sektorze. Zaprezentowane zostały kierunki zmian w handlu detalicznym zachodzące na rynku amerykańskim oraz europejskim, gdzie podkreślono rolę dużych, międzynarodowych koncernów handlowych, jako prekursorów restrukturyzacji i globalizacji. Szczególną uwagę poświęcono sieci Wal-Mart, która od początku swojej działalności wyznacza kierunki rozwoju handlu, warunki konkurowania oraz kształtuje preferencje nabywców w skali globalnej. Następnie scharakteryzowano prze-miany, jakie dokonały się w polskim handlu detalicznym i hurtowym na przestrzeni ostatnich dwóch dekad pod wpływem inwestycji i strategii międzynarodowych koncernów. Współczesne tendencje rozwojowe w polskim handlu detalicznym wyznaczane przez duże sieci handlowe, zmierzają obecnie w kierunku: nowych formatów sklepów, lokalizacji na rynkach dotąd niedostępnych (małe miasta, osiedla, wsie), innowacyjnych systemów franczyzowych, różnorodnej oferty asortymentowej, niskiej polityki cenowej oraz promocji produktów marki własnej. W ostatniej części opracowania na podstawie badań empirycznych dokonano oceny działań polskich i zagranicznych sieci handlowych w opinii klientów i właścicieli sklepów detalicznych funkcjonujących w ramach powiązań franczyzowych z firmą Carrefour Polska i Lewiatan Holding S. A. Proces głębokiej restrukturyzacji gospodarki zapoczątkowany w latach dziewięćdziesiątych sprawił, że struktura podmiotowa handlu w Polsce nie różni się od tego, który funkcjonuje w Unii Europejskiej, a rozwiązania wypracowane przez międzynarodowe koncerny handlowe z powodzeniem są adaptowane na rynku krajowym.pl_PL
dc.description.abstractSummary This article analyzes and evaluates the process of trade restructuring in Poland, taking into ac-count the changes that have taken place in the world market in this sector. The ways of changes occurring in the retail trade in the U.S. and Europe were presented, with emphasized role of large international trading companies, as precursors of restructurization and globalization. Particular attention was paid to Wal-Mart, which from the beginning of its activity determines directions of trade development and competition conditions and shapes preferences of the cus-tomers on a global scale. Then the transformation that took place in the Polish retail and whole-sale trade in over two decades under the influence of investment and strategies of international companies is characterized. Current development trends in the Polish retail sector shows the following direction: the new format of stores, locations in previously inaccessible markets (small towns, settlements, villages), innovative franchise systems, a diverse range of products, low pric-ing and promotion of own brand products. In the last part of the study based on empirical re-search, the actions of Polish and foreign retailers in the opinion of clients and owners of retail stores operating under the franchise relationship with the company Carrefour Poland and Lew-iatan Holding SA was evaluated. The process of profound restructuring of the economy initiated in the nineties show that the structure of trade operators in Poland is no different from that in the European Union and solutions developed by international business companies are success-fully adapted in the domestic market.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectprzedsiębiorstwopl_PL
dc.subjectglobalizacjapl_PL
dc.subjectprzekształcenia restrukturyzacyjne sektorapl_PL
dc.subjectopcje restrukturyzacji przedsiębiorstwpl_PL
dc.subjectprzyczyny restrukturyzacjipl_PL
dc.subjectrodzaje zmian w przedsiębiorstwiepl_PL
dc.subjectuwarunkowania restrukturyzacjipl_PL
dc.subjectdeterminanty rozwoju sektorapl_PL
dc.subjectkonkurencja w sektorzepl_PL
dc.subjectgastronomiapl_PL
dc.subjectstrukturapl_PL
dc.subjectzarządzaniepl_PL
dc.subjectorganizacja produkcjipl_PL
dc.subjectzatrudnieniepl_PL
dc.subjectmodernizacjapl_PL
dc.subjectgospodarka rynkowapl_PL
dc.subjecttransformacjapl_PL
dc.subjectzarządzanie firmąpl_PL
dc.subjectrestrukturyzacjapl_PL
dc.subjectprocesy restrukturyzacjipl_PL
dc.subjecttworzenie nowoczesnych przedsiębiorstwpl_PL
dc.subjectfunkcjonowanie na arenie międzynarodowejpl_PL
dc.subjectrozwójpl_PL
dc.subjectrestrukturyzacja przedsiębiorstwapl_PL
dc.subjectprywatyzacjapl_PL
dc.titleProcesy restrukturyzacji handlu w Polsce na tle tendencji światowychpl_PL
dc.title.alternativeGlobalne i regionalne wyzwania restrukturyzacji prze (w:) Globalne i regionalne wyzwania restrukturyzacji przedsiębiorstw i gospodarek, (red.) Borowiecki R., Dziura M.,pl_PL
dc.title.alternativeTrade restructuring processes in Poland against the background of world trendspl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationUniwersytet Ekonomiczny w Krakowiepl_PL
dc.description.epersonKrzysztof Firlej
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska