dc.contributor.author | Konecki, Krzysztof Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2015-06-26T21:29:27Z | |
dc.date.available | 2015-06-26T21:29:27Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Konecki Krzysztof T. – Praca nad ciałem i emocjami w praktyce hata-jogi. W stronę „kultury emocjonalnej” bez emocji, w: Konecki, Krzysztof T., Beata Pawłowska, red. Emocje w życiu codziennym. Analiza kulturowych, społecznych i organizacyjnych uwarunkowań ujawniania i kierowania emocjami. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ss. 67 – 88. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-418-1 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/7066 | |
dc.description.abstract | Joga w wersji współczesnej, skierowanej głównie do odbiorcy zachodniego, np. w postaci tzw. hatha-jogi, jest nakierowana na uzyskanie efektu terapeutycznego. Jej współcześni propagatorzy dostosowali ją do potrzeb człowieka odczuwającego silny stres cywilizacyjny z powodu nacisku na robienie tzw. kariery, zagrożeń związanych z żywieniem, zanieczyszczeniem środowiska, hałasem, naciskiem na konsumpcję, a także z „instytucjonalną sekularyzacją” współczesnego społeczeństwa, itp. Dzięki temu w szkołach jogi może odbywać się „praca nad emocjami”, która jest wykonywana poprzez określone praktyki fizyczne (przy użyciu ciała) w celu uzyskania stabilności emocjonal- nej, eliminacji emocji odczuwanych jako przykre i osiągnięcia spokoju psychicznego. Praca nad emocjami jawi się jako uwewnętrzniony rytuał „współczesnej religii”, która najczęściej nie jest widoczna dla postronnego obserwatora, a nawet dla samego pracującego nad emocjami. Praca nad zdrowiem psychicznym i fizycznym jest „miejscem granicznym” gdzie spotykają się dążenia sfery profanum (cele praktyczne jednostki) z dążeniami sfery sacrum (cele duchowe), której cechami jest chęć przekraczania własnych możliwości i kondycji egzystencjalnej, by stać się kimś innym, by stare ciało umarło i narodziło się nowe z odświeżoną już psychiką i generalnie bez emocji. Praca nad emocjami w hatha-jodze ma zatem charakter inicjacyjny, jeśli dokona się w jednostce wyraźna przemiana zaświadczona przez jej nowe interpretacje własnych emocji i własnego ich odczuwania.
Chcielibyśmy w artykule przedstawić, czym jest praca nad emocjami w praktyce jogi. Drugim celem jest próba interpretacji zjawiska w świetle procesów zachodzących we współczesnych społe- czeństwach zachodnich. | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | B. K. S. Iyengar | pl_PL |
dc.subject | hatha-joga | pl_PL |
dc.subject | kultura emocjonalna | pl_PL |
dc.subject | empatia emocjonalna | pl_PL |
dc.subject | praca nad emocjami | pl_PL |
dc.subject | emocje | pl_PL |
dc.subject | cielesność | pl_PL |
dc.subject | ciało | pl_PL |
dc.subject | niewidzialna religia | pl_PL |
dc.subject | socjologia emocji | pl_PL |
dc.title | Praca nad ciałem i emocjami w praktyce hata-jogi. W stronę „kultury emocjonalnej” bez emocji | pl_PL |
dc.title.alternative | Emotions and the practice of hatha-yoga. Work on emotions and “emotional culture” without emotion | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.description.eperson | Krzysztof Konecki | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |