Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKonecki, Krzysztof Tomasz
dc.date.accessioned2015-06-26T21:29:27Z
dc.date.available2015-06-26T21:29:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationKonecki Krzysztof T. – Praca nad ciałem i emocjami w praktyce hata-jogi. W stronę „kultury emocjonalnej” bez emocji, w: Konecki, Krzysztof T., Beata Pawłowska, red. Emocje w życiu codziennym. Analiza kulturowych, społecznych i organizacyjnych uwarunkowań ujawniania i kierowania emocjami. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, ss. 67 – 88.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-418-1
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/7066
dc.description.abstractJoga w wersji współczesnej, skierowanej głównie do odbiorcy zachodniego, np. w postaci tzw. hatha-jogi, jest nakierowana na uzyskanie efektu terapeutycznego. Jej współcześni propagatorzy dostosowali ją do potrzeb człowieka odczuwającego silny stres cywilizacyjny z powodu nacisku na robienie tzw. kariery, zagrożeń związanych z żywieniem, zanieczyszczeniem środowiska, hałasem, naciskiem na konsumpcję, a także z „instytucjonalną sekularyzacją” współczesnego społeczeństwa, itp. Dzięki temu w szkołach jogi może odbywać się „praca nad emocjami”, która jest wykonywana poprzez określone praktyki fizyczne (przy użyciu ciała) w celu uzyskania stabilności emocjonal- nej, eliminacji emocji odczuwanych jako przykre i osiągnięcia spokoju psychicznego. Praca nad emocjami jawi się jako uwewnętrzniony rytuał „współczesnej religii”, która najczęściej nie jest widoczna dla postronnego obserwatora, a nawet dla samego pracującego nad emocjami. Praca nad zdrowiem psychicznym i fizycznym jest „miejscem granicznym” gdzie spotykają się dążenia sfery profanum (cele praktyczne jednostki) z dążeniami sfery sacrum (cele duchowe), której cechami jest chęć przekraczania własnych możliwości i kondycji egzystencjalnej, by stać się kimś innym, by stare ciało umarło i narodziło się nowe z odświeżoną już psychiką i generalnie bez emocji. Praca nad emocjami w hatha-jodze ma zatem charakter inicjacyjny, jeśli dokona się w jednostce wyraźna przemiana zaświadczona przez jej nowe interpretacje własnych emocji i własnego ich odczuwania. Chcielibyśmy w artykule przedstawić, czym jest praca nad emocjami w praktyce jogi. Drugim celem jest próba interpretacji zjawiska w świetle procesów zachodzących we współczesnych społe- czeństwach zachodnich.pl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectB. K. S. Iyengarpl_PL
dc.subjecthatha-jogapl_PL
dc.subjectkultura emocjonalnapl_PL
dc.subjectempatia emocjonalnapl_PL
dc.subjectpraca nad emocjamipl_PL
dc.subjectemocjepl_PL
dc.subjectcielesnośćpl_PL
dc.subjectciałopl_PL
dc.subjectniewidzialna religiapl_PL
dc.subjectsocjologia emocjipl_PL
dc.titlePraca nad ciałem i emocjami w praktyce hata-jogi. W stronę „kultury emocjonalnej” bez emocjipl_PL
dc.title.alternativeEmotions and the practice of hatha-yoga. Work on emotions and “emotional culture” without emotionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
dc.contributor.organizationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.description.epersonKrzysztof Konecki
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska