Globalne łańcuchy wartości w turystyce jako przedmiot badań
Abstract
• Cel pracy. Przedstawienie wniosków z dotychczasowych badań nad globalnymi łańcuchami wartości dotyczących sektora turystyki.
• Metoda pracy. Przegląd literatury przedmiotu oraz najważniejszych międzynarodowych baz danych statystycznych.
• Wyniki badań. Koncept globalnych łańcuchów wartości jest adekwatnym, a w wielu przypadkach wręcz koniecznym, narzędziem analizy możliwości poprawy pozycji zarówno firm turystycznych, jak i regionów oraz całych gospodarek. Jednak jego dotychczasowa aplikacja w tym sektorze jest dość fragmentaryczna. Szczególnie owocne mogą być badania nad strukturą i charakterem łańcuchów oraz trajektoriami poprawy pozycji firm z krajów rozwiniętych, a także eksploracja międzynarodowych, dostępnych dopiero od niedawna statystyk dotyczących hoteli, restauracji i transportu lotniczego.
• Ograniczenia badań i wnioskowania. Uwzględniono tylko prace znajdujące się w następujących bazach bibliograficznych i naukowych sieciach społecznościowych (Elsevier Science, EBSCOhost, Google Scholar, Mendeley, Web of Science, Research Gate) oraz raporty największych organizacji międzynarodowych (OECD, UNCTAD, UNWTO, World Bank), opublikowane w języku angielskim, do sierpnia 2014 roku.
• Implikacje praktyczne. Wskazanie kierunków dalszych badań oraz użyteczności analiz prowadzonych przez pryzmat globalnych łańcuchów wartości dla polityki turystycznej.
• Oryginalność pracy. W artykule zaprezentowano przegląd publikacji z ostatnich kilku lat oraz baz statystycznych upublicznionych w ostatnich trzech latach, łącząc perspektywę mikro i makroekonomiczną.
• Rodzaj pracy. Praca ma charakter przeglądowy.
• Słowa kluczowe: globalne łańcuchy wartości, turystyka, zarządzanie łańcuchem, governance, tablice przepływów międzygałęziowych.
Collections
- Artykuły / Articles [13517]