Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRosińska-Bukowska, Magdalena
dc.date.accessioned2015-07-06T07:17:00Z
dc.date.available2015-07-06T07:17:00Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationM. Rosińska-Bukowska, Ewolucja działalności lobbingowej korporacji transnarodowych – znaczenie zachodzących zmian dla oceny etyczności, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” nr 209, 2015, s. 170–178pl_PL
dc.identifier.issn2083-8611
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/7094
dc.descriptionAnaliza działalności lobbingowej korporacji transnarodowych wskazuje, że działania te podlegają ewolucji. Istotne wydaje się, że kierunek zmian sprzyja poprawie etyczności lobbingu, co jest efektem nie tyle większej jego transparentności na podstawie regulacji, co implementacji nowego modelu – lobbingu przekrojowego, uwzględniającego różnorodne grupy interesariuszy. Dodatkowo systematycznie ulega zmniejszeniu różnorodność regulacji dotyczących lobbingu na poszczególnych obszarach, która przez lata utrudniała ocenę etyczności podejmowanych przedsięwzięć. Tempo tych przemian jest jednak wolniejsze w skali ogółu przedsiębiorstw niż w grupie najpotężniejszych lobbystów (korpo- 25 Należy podkreślić, że „zrównoważony” nie jest tożsamy z „równomierny”. Każdy z uczestników osiąga korzyści, ale bynajmniej nie są one równomiernie rozłożone. Ewolucja działalności lobbingowej korporacji transnarodowych... 177 racji). KTN, realizując swoje strategie rozwojowe, dostosowane do wymogów dynamicznie zmieniającej się gospodarki, na tyle przebudowały bowiem model działalności lobbingowej, że wyprzedził on dokonujące się wolniej ogólne dopasowania legislacyjne (np. między USA a UE). Konkludując, paradoksalnie to korporacje zrobiły więcej na rzecz poprawy etyczności lobbingu, wprowadzając systematycznie przekrojowy model działań lobbingowych jako standard w skali międzynarodowej, niż powszechnie stosowane przez państwa kary finansowe za działania niedozwolone. Oznacza to, że ewolucja działalności lobbingowej korporacji transnarodowych w istocie nadaje nowy wymiar lobbingowi, czyniąc z niego jeden z instrumentów społecznej kontroli działań biznesowych.pl_PL
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza znaczenia działalności lobbingowej w strategiach korporacji transnarodowych oraz próba oceny etyczności podejmowanych działań z uwzględnieniem zróżnicowanych standardów postrzegania lobbingu. W części pierwszej opracowania odwołano się do znaczenia lobbingu w budowaniu pozycji konkurencyjnej korporacji transnarodowych (KTN). Zwrócono uwagę na możliwe strategie lobbowania i metody oddziaływania korporacji na sferę legislacji. W części drugiej zaakcentowano różnorodność postrzegania działań lobbingowych w systemie europejskim i amerykańskim, gdyż wpływa to na ocenę etyczności podejmowanych przedsięwzięć. W ostatniej części artykułu wskazano na ewoluowanie metod lobbingu korporacyjnego w kierunku tzw. modelu przekrojowego/współuczestniczącego, stanowiącego odpowiedź korporacji na wyzwania społecznej odpowiedzialności jako podstawy sukcesu rynkowego w XXI wieku. Starano się podkreślić znaczenie tej przemiany dla oceny etyczności działań lobbingowych.pl_PL
dc.description.abstractThe purpose of this article is to analyze and assess the lobbying activities of transnational corporations. The essence of the study is to draw attention to the conditions of the assessment of ethical lobbying in view of the different standards of individual countries. In the first part of the article the importance of lobbying in building a competitive position was discussed – the strategies and methods of lobbying. In the second part the diversity of perceptions of lobbying in the European and the U.S. systems was highlighted, and the consequences of this fact for the assessment of ethical action. In the last part development of the methods of corporate lobbying in the direction of the so-called participatory model was indicated. This can be seen as an evidence of a change in relations between the state – business.en
dc.description.sponsorshipUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicachpl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
dc.subjectkorupcjapl_PL
dc.subjectkonkurencyjnośćpl_PL
dc.subjectetycznośćpl_PL
dc.subjectetyka biznesupl_PL
dc.subjectKTNpl_PL
dc.subjectTNCpl_PL
dc.subjectkorporacje transnarodowepl_PL
dc.subjectlobbingpl_PL
dc.subjectprzedsiębiorstwa międzynarodowepl_PL
dc.titleEwolucja działalności lobbingowej korporacji transnarodowych – znaczenie zachodzących zmian dla oceny etycznościpl_PL
dc.title.alternativeLobbying Activities of Transnational Corporations – Assessment of Ethical Considerations (Relationship State – Business)en
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationUniwersytet Łódzki Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Katedra Międzynarodowych Stosunków Gospodarczychpl_PL
dc.description.epersonMagdalena Rosińska-Bukowska
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska