dc.contributor.author | Rosińska-Bukowska, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2015-07-06T07:17:00Z | |
dc.date.available | 2015-07-06T07:17:00Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | M. Rosińska-Bukowska, Ewolucja działalności lobbingowej korporacji transnarodowych – znaczenie zachodzących zmian dla oceny etyczności, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” nr 209, 2015, s. 170–178 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2083-8611 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/7094 | |
dc.description | Analiza działalności lobbingowej korporacji transnarodowych wskazuje, że
działania te podlegają ewolucji. Istotne wydaje się, że kierunek zmian sprzyja
poprawie etyczności lobbingu, co jest efektem nie tyle większej jego transparentności
na podstawie regulacji, co implementacji nowego modelu – lobbingu
przekrojowego, uwzględniającego różnorodne grupy interesariuszy. Dodatkowo
systematycznie ulega zmniejszeniu różnorodność regulacji dotyczących lobbingu
na poszczególnych obszarach, która przez lata utrudniała ocenę etyczności
podejmowanych przedsięwzięć. Tempo tych przemian jest jednak wolniejsze
w skali ogółu przedsiębiorstw niż w grupie najpotężniejszych lobbystów (korpo-
25 Należy podkreślić, że „zrównoważony” nie jest tożsamy z „równomierny”. Każdy z uczestników
osiąga korzyści, ale bynajmniej nie są one równomiernie rozłożone.
Ewolucja działalności lobbingowej korporacji transnarodowych...
177
racji). KTN, realizując swoje strategie rozwojowe, dostosowane do wymogów
dynamicznie zmieniającej się gospodarki, na tyle przebudowały bowiem model
działalności lobbingowej, że wyprzedził on dokonujące się wolniej ogólne dopasowania
legislacyjne (np. między USA a UE).
Konkludując, paradoksalnie to korporacje zrobiły więcej na rzecz poprawy
etyczności lobbingu, wprowadzając systematycznie przekrojowy model działań
lobbingowych jako standard w skali międzynarodowej, niż powszechnie stosowane
przez państwa kary finansowe za działania niedozwolone. Oznacza to, że
ewolucja działalności lobbingowej korporacji transnarodowych w istocie nadaje
nowy wymiar lobbingowi, czyniąc z niego jeden z instrumentów społecznej
kontroli działań biznesowych. | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest analiza znaczenia działalności lobbingowej w strategiach
korporacji transnarodowych oraz próba oceny etyczności podejmowanych
działań z uwzględnieniem zróżnicowanych standardów postrzegania lobbingu.
W części pierwszej opracowania odwołano się do znaczenia lobbingu w budowaniu
pozycji konkurencyjnej korporacji transnarodowych (KTN). Zwrócono
uwagę na możliwe strategie lobbowania i metody oddziaływania korporacji na
sferę legislacji. W części drugiej zaakcentowano różnorodność postrzegania
działań lobbingowych w systemie europejskim i amerykańskim, gdyż wpływa to
na ocenę etyczności podejmowanych przedsięwzięć. W ostatniej części artykułu
wskazano na ewoluowanie metod lobbingu korporacyjnego w kierunku tzw.
modelu przekrojowego/współuczestniczącego, stanowiącego odpowiedź korporacji
na wyzwania społecznej odpowiedzialności jako podstawy sukcesu rynkowego
w XXI wieku. Starano się podkreślić znaczenie tej przemiany dla oceny
etyczności działań lobbingowych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The purpose of this article is to analyze and assess the lobbying activities of transnational
corporations. The essence of the study is to draw attention to the conditions of
the assessment of ethical lobbying in view of the different standards of individual countries.
In the first part of the article the importance of lobbying in building a competitive
position was discussed – the strategies and methods of lobbying. In the second part the
diversity of perceptions of lobbying in the European and the U.S. systems was highlighted,
and the consequences of this fact for the assessment of ethical action. In the last part
development of the methods of corporate lobbying in the direction of the so-called participatory
model was indicated. This can be seen as an evidence of a change in relations
between the state – business. | en |
dc.description.sponsorship | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach | pl_PL |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | korupcja | pl_PL |
dc.subject | konkurencyjność | pl_PL |
dc.subject | etyczność | pl_PL |
dc.subject | etyka biznesu | pl_PL |
dc.subject | KTN | pl_PL |
dc.subject | TNC | pl_PL |
dc.subject | korporacje transnarodowe | pl_PL |
dc.subject | lobbing | pl_PL |
dc.subject | przedsiębiorstwa międzynarodowe | pl_PL |
dc.title | Ewolucja działalności lobbingowej korporacji transnarodowych – znaczenie zachodzących zmian dla oceny etyczności | pl_PL |
dc.title.alternative | Lobbying Activities of Transnational Corporations – Assessment of Ethical Considerations (Relationship State – Business) | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Łódzki Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Katedra Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych | pl_PL |
dc.description.eperson | Magdalena Rosińska-Bukowska | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |