Show simple item record

dc.contributor.authorKonecki, Krzysztof Tomasz
dc.date.accessioned2015-07-09T07:41:18Z
dc.date.available2015-07-09T07:41:18Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationKonecki, Krzysztof T. (2014) Socjologia poza socjologią? Postdyscyplinarność z perspektywy socjologicznej. Dylematy socjologii w epoce późnej nowoczesności. W: red. Wielisława Warzywoda Kruszyńska, Społeczeństwo, edukacja, praca. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-389-4
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/7117
dc.descriptionDla niektórych teoretyków nauki i współczesnego społeczeństwa wiedza, ekspertyza naukowa generalnie ma charakter transgresywny. Przepływ wiedzy pomiędzy nauką a społeczeństwem jest czymś naturalnym. Transdycyplinarność byłaby zatem przekraczaniem granic dyscyplin (Gibbons at. al. 1994). Wyłania się nowy wzorzec produkcji wiedzy, Mode 2; (Nowotny, Scott, Gibbons 2000: 11-33). Pierwszą cechą tego wzorca uprawiania nauki jest aplikacja, z tego też powodu problem do rozwiązania jest definiowany z punktu widzenia wielu różnych aktorów, których ta aplikacja dotyczy. Drugą cechą związaną z poprzednią jest wnoszenie różnorodnych umiejętności i ekspertyz w celu rozwiązania danego problemu. Z tego też powodu wyłaniają się luźno powiązane ze sobą struktury organizacyjne. Trzecią cechą nowego wzorca produkcji wiedzy jest właśnie interesująca nas w tym momencie transdyscyplinarność. Przekraczanie granic dyscyplin pojawia się w trakcie komunikacji i dyskusji, pojawiają się nowe pojęcia i narzędzia badawcze, które umożliwiają wytwarzanie nowej wiedzy w sposób ponad - dyscyplinarny. W trakcie wytwarzania tej wiedzy często zaangażowani są różni interesariusze, organizacje pozarządowe oraz inne grupy organizujące się wokół określonych problemów do rozwiązania.pl_PL
dc.description.abstractPostyscyplinarność jako pewien trend w badaniach i analizach naukowych powinna być zinterpretowana w świetle wielodyscyplinarności i transdyscyplinarności. Wielodyscyplinarność jest podejściem naukowym, które pozwala spojrzeć nam na temat czy problem badawczy z punktu widzenia wielu perspektyw. Pozwala to lepiej zrozumieć nam dany temat/problem i wzmacnia walor wszechstronności dla danego projektu badawczego. Nie oznacza to, że różne dyscypliny są w stanie przekroczyć w takim podejściu swoje granice. Rozumienie zjawiska bezdomności z perspektywy wielodyscyplinarności (ekonomii, socjologii, psychologii, pracy socjalnej, antropologii kulturowej) nie oznacza integracji wiedzy i możliwość „jednego rodzaju” wnioskowania w którym dyscypliny łączą się w jednym języku refleksji, diagnozy, prognozowania zjawiska i modeli interwencji społecznej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectmetody jakościowepl_PL
dc.subjectsocjologia wiedzypl_PL
dc.subjectpóźna nowoczesnośćpl_PL
dc.subjectsocjologiapl_PL
dc.subjectpostdyscyplinarnośćpl_PL
dc.titleSocjologia poza socjologią? Postdyscyplinarność z perspektywy socjologicznej. Dylematy socjologii w epoce późnej nowoczesnościpl_PL
dc.title.alternativeSociology beyond sociology? Postdiscuplinarity from sociological perspective. Dilemmas of sociology in the era of late modernity.pl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
dc.contributor.organizationWydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.description.epersonKrzysztof Konecki
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska