Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKwadrans, Łukasz
dc.date.accessioned2015-07-14T19:58:56Z
dc.date.available2015-07-14T19:58:56Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationŁukasz Kwadrans, Problemy edukacji Romów w Czechosłowacji w latach 1945–1992, "Studia Romologica", 2008, nr 1, s. 223-240.pl_PL
dc.identifier.issn1689-4758
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/7150
dc.description.abstractThe subject of the article is the education situation of the Roma people in Czechoslovakia. The author examines the activities of the state’s educational authorities and educational schemes aimed at the Roma community. The education system within the communist state did not maintain its institutional autonomy but, similarly to most totalitarian regimes, served in favour of dominant ideology. When the policy of assimilation of the Romani was in process a myth prevailed that all the pupils are the same and their needs do not vary much. As a consequence nearly identical pedagogical approach was applied towards all the students. The linguistic and cultural disparity of the Roma was not recognized and their ethnic identity was not taken into account. The stereotype of common needs has lived on nearly until present times. This situation is a result of the education system, its personnel and the curriculum not being sufficiently equipped for the challenges of intercultural education.pl_PL
dc.description.abstractO artìklo avridino adaj mothovel pal-e Rromenqëre edukaciaqëri situàcia and-e Ćexoslovàkia. O avtòro kerel analìza pal-e butǐ so kerde odoj bare raja e themutne administraciaqëre, save len säs pen e edukaciaça thaj e programençar vaś-o Rroma. E skòla and-o vaxt e socialistone themesqëro nas biumblavdi institùcia thaj and-o butedëripen e totalitaristone reźimenqëro buxlǎrel säs e raipnikani ideològia thaj zorǎrel säs e sistèma. And-o vaxt kana säs and-e aplikàcia e politìka e Rromenqëre asimilaciaqëri, tordǒl säs sär thagar e paramìsi so sa o siklǒvne si identìko (barabar) thaj naj bari diferènca maśkar lenqëre trebaimàta. Akalaθär kerdǒl säs e vipal pedagògia e ćhavenqe, raklenqe thaj ternimatenqe and-e skòla. Zoral säs bisterdi, khosli, e rromani kultùra thaj ćhib, sär vi e rromani etnikani identitèta. E paramìsi so sa o siklǒvne si jekh Ŵi adadǐves aćhol Ŵivdi thaj akaja situàcia thàvdel katar-o but minimàlo konŴaripen (gatimos) e edukaciaqëre sistemaqëro, e siklǎrnenqëro thaj e programenqëro katar-o dikhan e maśkarkulturikane edukaciaqëro.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherMuzeum Okręgowe w Tarnowiepl_PL
dc.rightsDozwolony użytek
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectCzechosłowacjapl_PL
dc.subjectRomowiepl_PL
dc.titleProblemy edukacji Romów w Czechosłowacji w latach 1945–1992pl_PL
dc.title.alternativeThe Roma Education Problems in Czechoslovakia 1945–1992pl_PL
dc.title.alternativeE rromenqëri edukàcia and-i ćexoslovàkia and-o bb. 1945–1992pl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationUniwersytet Śląskipl_PL
dc.description.epersonNatalia Gancarz


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.