Problemy edukacji Romów w Czechosłowacji w latach 1945–1992
dc.contributor.author | Kwadrans, Łukasz | |
dc.date.accessioned | 2015-07-14T19:58:56Z | |
dc.date.available | 2015-07-14T19:58:56Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.citation | Łukasz Kwadrans, Problemy edukacji Romów w Czechosłowacji w latach 1945–1992, "Studia Romologica", 2008, nr 1, s. 223-240. | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1689-4758 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/7150 | |
dc.description.abstract | The subject of the article is the education situation of the Roma people in Czechoslovakia. The author examines the activities of the state’s educational authorities and educational schemes aimed at the Roma community. The education system within the communist state did not maintain its institutional autonomy but, similarly to most totalitarian regimes, served in favour of dominant ideology. When the policy of assimilation of the Romani was in process a myth prevailed that all the pupils are the same and their needs do not vary much. As a consequence nearly identical pedagogical approach was applied towards all the students. The linguistic and cultural disparity of the Roma was not recognized and their ethnic identity was not taken into account. The stereotype of common needs has lived on nearly until present times. This situation is a result of the education system, its personnel and the curriculum not being sufficiently equipped for the challenges of intercultural education. | pl_PL |
dc.description.abstract | O artìklo avridino adaj mothovel pal-e Rromenqëre edukaciaqëri situàcia and-e Ćexoslovàkia. O avtòro kerel analìza pal-e butǐ so kerde odoj bare raja e themutne administraciaqëre, save len säs pen e edukaciaça thaj e programençar vaś-o Rroma. E skòla and-o vaxt e socialistone themesqëro nas biumblavdi institùcia thaj and-o butedëripen e totalitaristone reźimenqëro buxlǎrel säs e raipnikani ideològia thaj zorǎrel säs e sistèma. And-o vaxt kana säs and-e aplikàcia e politìka e Rromenqëre asimilaciaqëri, tordǒl säs sär thagar e paramìsi so sa o siklǒvne si identìko (barabar) thaj naj bari diferènca maśkar lenqëre trebaimàta. Akalaθär kerdǒl säs e vipal pedagògia e ćhavenqe, raklenqe thaj ternimatenqe and-e skòla. Zoral säs bisterdi, khosli, e rromani kultùra thaj ćhib, sär vi e rromani etnikani identitèta. E paramìsi so sa o siklǒvne si jekh Ŵi adadǐves aćhol Ŵivdi thaj akaja situàcia thàvdel katar-o but minimàlo konŴaripen (gatimos) e edukaciaqëre sistemaqëro, e siklǎrnenqëro thaj e programenqëro katar-o dikhan e maśkarkulturikane edukaciaqëro. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Muzeum Okręgowe w Tarnowie | pl_PL |
dc.rights | Dozwolony użytek | |
dc.subject | edukacja | pl_PL |
dc.subject | Czechosłowacja | pl_PL |
dc.subject | Romowie | pl_PL |
dc.title | Problemy edukacji Romów w Czechosłowacji w latach 1945–1992 | pl_PL |
dc.title.alternative | The Roma Education Problems in Czechoslovakia 1945–1992 | pl_PL |
dc.title.alternative | E rromenqëri edukàcia and-i ćexoslovàkia and-o bb. 1945–1992 | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Śląski | pl_PL |
dc.description.eperson | Natalia Gancarz |
Pliki tej pozycji
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
-
Artykuły / Articles [16161]
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.