Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJakoubek, Marek
dc.contributor.authorBudilová, Lenka
dc.date.accessioned2015-07-14T20:37:55Z
dc.date.available2015-07-14T20:37:55Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationMarek Jakoubek, Lenka Budilová, Analiza religijności Romów na przykładzie rytuału przysięgi przed krzyżem, "Studia Romologica", 2011, nr 4, s. 83-94.pl_PL
dc.identifier.issn1689-4758
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/7163
dc.description.abstractIn Roma settlements of western Slovakia one can still come across the ritual of taking an oath before the cross. Such practices are used in cases of marital infidelity and their substance lies in the very act of taking the oath (I swear I am faithful to my husband/wife). The oath is taken at night, before a cross, by a man/woman accused of adultery and is accepted by their husband/wife, whereupon the status of a faithful spouse is confirmed/restored. By this act the problem of the couple and the whole community is brought to an end. It is a traditional ritual which, as we indicate, is a remnant of the old Roma judiciary system. Setting aside the external aspects of the oath, symbols used etc., which have undergone contamination with Christianity, one can discern that the inner logic of the ritual is magical throughout. Our conclusion, based on this fact, is that under a layer of the obvious Christian elements, a magical structure can be found, making up the essence of religiousness in Roma settlements.pl_PL
dc.description.abstractDr-e rromane pere/gava (telèpǎ) e diśorigutne Slovakiaqëre, ʒi adadives śaj dikha eo rituàlo e colaxesqëro angil truśulesθe. O Rroma labǎren akala pràktike kana si bipakǎpen maśkar-o rrom aj i rromni thaj o jaćho si i colax „colaxarav so som patǐvalo/patǐvali murre rromnǎqe/rromesqe”. I colax ćhuvel pes ratǎθe, angl-o truśul, aj musaj te ovel adaj o rrom ja i rromni so aćhilǎs tel-i akùza kaj athardǎs pesqëre rromnǎ/rromes. O aver prijarel les/la ja na, thaj lesqëro/laqëro status sar rrom/rromni ćaćǎrdǒl palem ja na ćaćǎrdǒl. Adaćhande si dino agor sa e pućhipnasqe maśkar-o rrom aj i rromni aj vi maśkar sa i kumpanìa. Si ada jekh tradicionàlo rituàli, savo aćhilǎs pal-i phurikani krisìtko sistèma e Rromenqëri. Mukhindo rigaθe o avrutune aspèktǎ e colaxaqëre, o simbòlǎ thaj kola... save xuterde kontaminàcia e dasikane tradiciaθar, śaj dikhas so i andratuni logìka e ritualesqëri si savorral magiàlo. Odolesθar śaj nikalas konklùzia so tel-o dikhlǒvera elementǎ e dasikane religiaqëre, śaj arakhas garadune struktùre magiaqëre, save si o jaćho e Rromenqëre religiozitetaqëro.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherMuzeum Okręgowe w Tarnowiepl_PL
dc.rightsDozwolony użytek
dc.subjectrytuałpl_PL
dc.subjectprzysięgapl_PL
dc.subjectprzemianypl_PL
dc.subjectreligijnośćpl_PL
dc.subjectRomowiepl_PL
dc.titleAnaliza religijności Romów na przykładzie rytuału przysięgi przed krzyżempl_PL
dc.title.alternativeThe Analysis of Roma Religiousness Based on the Ritual of the Oath Before the Crosspl_PL
dc.title.alternativeAnalìza e Rromenqëre religiozitetaqëri p-o materiàli e colaxesqëro angil truśulesθepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationUniwersytet Zachodnioczeski w Pilźniepl_PL
dc.description.epersonNatalia Gancarz


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.