Kompetencje komunikacyjne nauczycieli wychowania fizycznego
Streszczenie
Celem badań była samoocena posiadanych kompetencji
komunikacyjnych (spośród 57 zawartych w modelu) nauczycieli
wychowania fizycznego. Do realizacji celu zastosowano metodę
sondażu diagnostycznego, metodę pedagogiczną. Badania
ankietowe przeprowadzono wśród 221 studentów – nauczycieli
kierunku WF, studiów II° podczas prelekcji i objaśnienia każdej
kompetencji wraz z pokazem przykładów wizualnych. Wyniki
badań wykazały, że nauczyciele posiadają kompetencje
komunikacyjne na poziomach: dobrym: niespełna ½ badanych;
średnim: 1
/4 badanych; bardzo dobrym: powyżej 1
/5 badanych.
Potwierdziło się założenie, że najwięcej studentów posiada
kompetencje komunikacyjne na poziomie dobrym i średnim. Na
najwyższym poziomie badani posiadają: Umiejętność pokazu
nauczanych ćwiczeń i sportów (41,18%); na poziomie dobrym:
Znajomość i umiejętność posługiwania się właściwą terminologią
w nauczaniu (51,58%). Wyniki badań mogą być stosowane do
opisu stanowiska pracy nauczyciela i modyfikacji kompetencji
nauczyciela wf. A purpose of the research was self-evaluation of
communication competences (among 57 contained in the model)
held by physical education teachers. A diagnostic poll method as
well as pedagogical method were applied to accomplish the aim
of the study. The survey research was carried out among 221
students – teachers of physical education of second degree
master’s studies during a lecture followed by the explanation of
each competence accompanied by a display of visual examples.
The research results proved that teachers possess communication
competences on the following levels: good: less than ½ of the
respondents; average: ¼ of the respondents; very good: more than
1
/5 of the respondents. The assumption according to which
majority of students hold communication competences on a good
and average level has been confirmed. The highest level of the
competences among the respondents is held within: The ability to
present exercises and sports being taught (41,18%) whereas a
good level of the competences is held within: The knowledge and
ability to use correct terminology in teaching (51,58%). The
research results may be used to describe a job of a teacher and in
modification of physical education teacher’s competences.
Key words: communication competences, a physical education
teacher
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]