Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJanowiak-Janik, Monika
dc.date.accessioned2015-07-18T17:03:55Z
dc.date.available2015-07-18T17:03:55Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationMonika Janowiak-Janik, Wokół problemu definiowania muzyki cygańskiej, "Studia Romologica", 2012, nr 5, s. 13-25.pl_PL
dc.identifier.issn1689-4758
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/7229
dc.description.abstractThe article attempts at pointing out the selected aspects of discussions held in the relevant literature on the concept of Gypsy music. Although for centuries it has been admired and appreciated, its phenomenon has not been yet exhaustively defined. A wide range of repertoire and musical styles that have been exposed to various influences and practiced by different Gypsy groups determines that there is no shared idiom of Gypsy music. Like the ethnic identity of Gypsies, Gypsy music is not something unchangeable and homogeneous. It is a dynamic entity that is created and performed in ever-changing conditions and situations. That is why the designation of Gypsy music depends on the broader context in which it functions. The criteria for the recognition of music as Gypsy are much differentiated, as is the music itself. The origins of musical works, their features, language and content may be equally important as their aesthetics and market value.pl_PL
dc.description.abstractO artìklo zumavel te ćhivel and-o dud avrikedine (alosarde) aspèkte e diskusienqëre, save śaj te arakhas and-o relevànto studienqëro materiàli pal-i noj „rromani muzìka”. Madikh so śeliberśençar, gaʒe moldine i rromani muzìka aj ćudandile pala laθe, laqëri fenomèna ʒi adadives nanaj ʒiagore definuime. I buxli panakùsma e repetuarěnqëri aj muzikalone stilěnqëri, save nakhle prdal ververa influènce, sikaven so naśti ulavas khajekh khetano ćhibipen e rromane muzikaqëro. Sar e Rromenqëri identitèta, i rromani muzìka nanaj jekh homogèno aj biparuvdǒver entitèta. Si jekh dinamìko identitèta, savi biandǒl aj baśavdǒl anda ververa kondìcie (somtruja) aj situàcie, save kòrkorre paruvdǒn. Odolesθar i designàcia „rromani muzìka” umblal katar-o buxleder kontèksto, anda savesθe joj sevel pesqëri fùnkcia. O kritèrie vaś-e rromane muzikaqëro pinʒaripen si bute-tojenqëre aj bute-rigenqëre, sar si akaja muzìka kòrkorro. I origìna e muzikalone kotorenqëri, lenqëro profìlo, lenqëri ćhib aj lenqëri tematìka śaj te oven vi jone but vasne, sär vi lenqëri estetìka aj ahor and-e muzikaqëri ekonomìa.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherMuzeum Okręgowe w Tarnowiepl_PL
dc.rightsDozwolony użytek
dc.subjectdefinicjepl_PL
dc.subjectmuzykologiapl_PL
dc.subjectRomowiepl_PL
dc.titleWokół problemu definiowania muzyki cygańskiejpl_PL
dc.title.alternativeOn the problem of defining the Gypsy musicpl_PL
dc.title.alternativeSar te aresas jekh definìcia e rromane muzikaqëripl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationUniwersytet Wrocławskipl_PL
dc.description.epersonNatalia Gancarz


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.