dc.contributor.author | Olejniczak, Dominik | |
dc.date.accessioned | 2015-07-31T09:02:17Z | |
dc.date.available | 2015-07-31T09:02:17Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | D. Olejniczak, Sposób doboru treści programowych z zakresu promocji zdrowia na wybranych kierunkach medycznych, [w:] Współczesne kierunki działań prozdrowotnych, red. A. Wolska-Adamczyk, Wyd. Wyższej Szkoły Infrastruktury i Zarządzania w Warszawie, Warszawa 2015, s. 11-18. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-926788-6-1 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/7364 | |
dc.description.abstract | Kształcenie na kierunkach zdrowie publiczne, pielęgniarstwo, położnictwo czy dietetyka, ze względu na mnogość przedmiotów z wielu dziedzin, od medycyny począwszy, a na ekonomice w ochronie zdrowia skończywszy, jest dość specyficzne. Duży przekrój dziedzin składających się na zakres kształcenia wymusza na studentach pewną wszechstronność, na wykładowcach zaś umiejętność doboru materiału stosownego do potrzeb i możliwości studenta.
Promocja zdrowia jest jednym z głównych zagadnień w toku kształcenia na kierunku studiów zdrowie publiczne. Ilość materiału związana z tym przedmiotem winna skutkować umiejętną selekcją wykładanych zagadnień i powinna być dobrana pod kątem kierunku studiów na przykład medycznych, jak pielęgniarstwo, zdrowie publiczne czy dietetyka.
W nauczaniu promocji zdrowia, której skuteczność jest uwarunkowana umiejętnościami praktycznymi, pomimo dużej ilości zagadnień teoretycznych powinno się stawiać właśnie na praktykę. W tym miejscu ukazuje się wyzwanie dla wykładowców, polegające na umiejętnym wyselekcjonowaniu materiału ze względu na możliwość wykorzystania w praktyce. Pojawia się konkluzja, iż zdolność tę posiadają wyłącznie ci wykładowcy, którzy z promocją zdrowia zetknęli się w praktyce.
W odniesieniu do tego przedmiotu humanistycznego istnieje w procesie nauczania promocji zdrowia zagrożenie polegające na bezkrytycznym podawaniu treści podręcznikowych, bez poczucia potrzeby ich tłumaczenia i zastosowania w praktyce, jeśli taka istnieje. Dzieje się to ze szkodą dla studenta (lecz nierzadko też przy jego akceptacji), a w szerszej perspektywie czasowej również ze szkodą dla społeczeństwa.
W związku z powyższymi problemami szczególną uwagę należy zwrócić w pierwszej kolejności na kompetencje kadry, a następnie przeanalizować materiał pod kątem możliwości jego wykorzystania w działaniach praktycznych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Wyższej Szkoły Infrastruktury i Zarządzania w Warszawie | pl_PL |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | promocja zdrowia | pl_PL |
dc.subject | dydaktyka | pl_PL |
dc.subject | treści programowe | pl_PL |
dc.title | Sposób doboru treści programowych z zakresu promocji zdrowia na wybranych kierunkach medycznych | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.contributor.organization | Zakład Zdrowia Publicznego, Warszawski Uniwersytet Medyczny | pl_PL |
dc.description.eperson | Anna Pawlak | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |