Hybrydy gatunkowe, czyli kryminalno-gotyckie zagadki Anny Kańtoch
Streszczenie
Egzemplifikacją działań eksperymentalnych w zakresie genologii są opowiadania fantastyczne Anny Kańtoch zawarte w dwóch tomach: Diabeł na wieży i Zabawki diabła. Utwory obu cykli realizują w pełny sposób zasadę kompozycyjną opartą na współgraniu elementów z obszaru dwóch różnych gatunków. Konwencją determinującą kształt świata przedstawionego jest fantastyka (w dużym stopniu związana z estetyką grozy), kwestie fabularne zaś zostały zbudowane wokół reguł opowieści o charakterze kryminalnym. Nie ulega wątpliwości, że są one podrzędne wobec zasad dominujących czy porządkujących rzeczywistość przedstawioną, niemniej jednak stanowią one istotny czynnik decydujący o treści poszczególnych utworów.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16158]
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Opisać zło. Motyw seryjnego zabójcy w najnowszej europejskiej literaturze kryminalnej (na wybranych przykładach)
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2014)Artykuł dotyczy motywu wielkorotnych morderców w europejskiej literaturze kryminalnej (tzw. serial murder). W tekście zdefiniowane zostały cechy dystynktywne i najbardziej podstawowe czynniki psychologiczne, które składają ... -
Konglomerat niesamowitości: „Domofon” Zygmunta Miłoszewskiego jako gra z klasycznym modelem literatury weird fiction
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2009)Zygmunt Miłoszewski"Domofon" . Model opowieści grozy nasycony został tutaj szeregiem motywów przynależnych właśnie tej estetyce. Sposób ujęcia przez autora tej problematyki znacznie różni się jednak od klasycznej formuły ... -
Makabryczne tryumfy mięsożerców. Motywy kanibalistyczne we współczesnej polskiej fantastyce grozy
Olkusz, Ksenia (PRINTPAP, 2011)Motyw antropofagii umożliwia autorom horrorów wyeksponowanie obcości monstrum, sygnalizując swoistą deprawację, obecność „ciemnej" strony rzeczywistości. Jako sprzeczny z moralnością i obyczajami zachodniej cywilizacji, ...