Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOlkusz, Ksenia
dc.date.accessioned2015-08-05T14:53:27Z
dc.date.available2015-08-05T14:53:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0079-4767
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/7421
dc.description.abstractArtykuł dotyczy motywu wielkorotnych morderców w europejskiej literaturze kryminalnej (tzw. serial murder). W tekście zdefiniowane zostały cechy dystynktywne i najbardziej podstawowe czynniki psychologiczne, które składają się na obraz seryjnego mordercy w najbardziej ogólnym zarysie. Przedmiotem pracy jest analiza literackich (a zatem artystycznych, fikcyjnych) obrazów seryjnych zabójców, przy czym trzeba zaznaczyć, że są to konstrukty postaci oparte albo na autentycznych badaniach psychologicznych czy z dziedziny kryminologii, bądź nawiązujące do popkulturowych, ustereotypizowanych przekonań dotyczących seryjnych morderców. Jako materiał badawczy posłużyła literatura obszaru europejskiego, zwłaszcza skandynawska, francuska, niemiecka i włoska. Twórczość rodzima jest tak obszerna, że zasługuje na osobną analizę badawczą. W artykule omówione zostały dystynktywne cechy seryjnych morderców, eksponowane w literackim obrazie ich działalności, a więc wysokie IO, modelowe niemal zaplecze środowiskowe i negatywny wpływ rodziny na zachowania bohaterów, co inicjuje ich mordercze skłonności. Wymienione także zostają pewne modyfikacje w odniesieniu do rzeczywistości, a więc dość częste wprowadzanie postaci seryjnych morderczyń (kiedy w rzeczywistości próba ta jest stosunkowo nikła). Postawiona zostaje teza dotycząca przyczyn nośności tej tematyki na gruncie europejskim. Odnosi się to zwłaszcza do kultur północnych i społeczeństw z pozoru bezpiecznych, niezagrożonych przestępczością. Takie tło umożliwia nakreślenie przejmującego, traumatycznego obrazu wtargnięcia seryjnego mordercy, który w tej perspektywie może być potraktowany jako element transgresyjny. Tematyka seryjnych morderców i jej realizacje są zaskakująco bogate w literaturze europejskiej. Te artystyczne wizje sytuują wielokrotnych morderców w kręgu obcości, wykroczenia poza ustalony porządek.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiegopl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectliteratura skandynawskapl_PL
dc.subjecteuropejska literatura popularnapl_PL
dc.subjectliteratura popularnapl_PL
dc.subjectseryjne morderstwapl_PL
dc.subjectwspółczesny kryminałpl_PL
dc.subjectwspółczesna literatura europejskapl_PL
dc.subjectliteratura europejskapl_PL
dc.subjectkryminalna literatura europejskapl_PL
dc.subjectliteratura kryminalnapl_PL
dc.subjectseryjni mordercypl_PL
dc.titleOpisać zło. Motyw seryjnego zabójcy w najnowszej europejskiej literaturze kryminalnej (na wybranych przykładach)pl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationOśrodek Badawczy Facta Fictapl_PL
dc.description.epersonKsenia Olkusz
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska