Konglomerat niesamowitości: „Domofon” Zygmunta Miłoszewskiego jako gra z klasycznym modelem literatury weird fiction
Streszczenie
Zygmunt Miłoszewski"Domofon" . Model opowieści grozy nasycony został tutaj szeregiem motywów przynależnych właśnie tej estetyce. Sposób ujęcia przez autora tej problematyki znacznie różni się jednak od klasycznej formuły realizacyjnej, ponieważ opiera się na wpisaniu w przestrzeń przedstawioną tak wielu elementów właściwych literaturze grozy, że wykreowany zostaje swoisty konglomerat niesamowitości.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [15057]
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Hybrydy gatunkowe, czyli kryminalno-gotyckie zagadki Anny Kańtoch
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008)Egzemplifikacją działań eksperymentalnych w zakresie genologii są opowiadania fantastyczne Anny Kańtoch zawarte w dwóch tomach: Diabeł na wieży i Zabawki diabła. Utwory obu cykli realizują w pełny sposób zasadę kompozycyjną ... -
Opisać zło. Motyw seryjnego zabójcy w najnowszej europejskiej literaturze kryminalnej (na wybranych przykładach)
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2014)Artykuł dotyczy motywu wielkorotnych morderców w europejskiej literaturze kryminalnej (tzw. serial murder). W tekście zdefiniowane zostały cechy dystynktywne i najbardziej podstawowe czynniki psychologiczne, które składają ... -
Makabryczne tryumfy mięsożerców. Motywy kanibalistyczne we współczesnej polskiej fantastyce grozy
Olkusz, Ksenia (PRINTPAP, 2011)Motyw antropofagii umożliwia autorom horrorów wyeksponowanie obcości monstrum, sygnalizując swoistą deprawację, obecność „ciemnej" strony rzeczywistości. Jako sprzeczny z moralnością i obyczajami zachodniej cywilizacji, ...