Niebezpieczne rozrywki. Motyw gry w zbiorze opowiadań „Sępy” Roberta Cichowlasa i Jacka M. Rostockiego
Abstract
Dzisiejszy styl życia warunkuje często potrzebę ucieczki od realności, co wiąże się niekiedy ze sferą zawodową, regułami istnienia determinowanymi kwestiami ekonomicznymi bądź konkretnym savoir vivre ’em danej grupy zawodowej. Teraźniejsza kultura determinuje zjawiska o rozmaitym charakterze, wpływając znacząco na percepcję sytuacji jednostki współistniejącej w tłumie. Opowieść grozy czy horror stają się niejednokrotnie rejestrem lęków i wątpliwości współczesnego człowieka, wykładając wprost niepokoje cywilizacyjne.Utrata kontroli nad własnym istnieniem pod wpływem zjawisk zewnętrznych jest motywem niezwykle pojemnym, oscylującym nie tylko wokół zagadnień egzystencjalnych, lecz także możliwym do zrealizowania jako temat literatury popularnej.Przykładem tego jest tom opowiadań "Sępy" Roberta Cichowlasa oraz Jacka M. Rostockiego.
Collections
- Artykuły / Articles [15292]
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Makabryczne tryumfy mięsożerców. Motywy kanibalistyczne we współczesnej polskiej fantastyce grozy
Olkusz, Ksenia (PRINTPAP, 2011)Motyw antropofagii umożliwia autorom horrorów wyeksponowanie obcości monstrum, sygnalizując swoistą deprawację, obecność „ciemnej" strony rzeczywistości. Jako sprzeczny z moralnością i obyczajami zachodniej cywilizacji, ... -
Hybrydy gatunkowe, czyli kryminalno-gotyckie zagadki Anny Kańtoch
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008)Egzemplifikacją działań eksperymentalnych w zakresie genologii są opowiadania fantastyczne Anny Kańtoch zawarte w dwóch tomach: Diabeł na wieży i Zabawki diabła. Utwory obu cykli realizują w pełny sposób zasadę kompozycyjną ... -
Szaleniec czy morderca? Strategia narracyjna i psychologiczny portret bohatera w „Pięknej i Bestii” Jacka Piekary
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, 2007)Konwencja grozy polega na przewartościowaniu składników rzeczywistości, które wydają się na pozór niegroźne. Im bliższa jest przestrzeń inicjująca strach, tym wyrazistsze i tym silniejsze staje się oddziaływanie dzieła ...