Kontrola koncentracji w sektorze energetycznym – wybrane zagadnienia
dc.contributor.author | Błachucki, Mateusz | |
dc.date.accessioned | 2015-08-10T19:03:14Z | |
dc.date.available | 2015-08-10T19:03:14Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Mateusz Błachucki, Kontrola koncentracji w sektorze energetycznym – wybrane zagadnienia [w:] Systemowe uwarunkowania sektorów strategicznych. Wnioski dla energetyki, F.M. Elżanowski, M.M. Sokołowski (red.), Toruń 2011. | pl_PL |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/7439 | |
dc.description.abstract | Sektor energetyczny charakteryzuje się tradycyjnie wysokim poziomem zaangażowania państwa. Obecność państwa w sektorze energetycznym, przy zmieniających się formach tej obecności, wydaje się nieunikniona, co wynika ze specyficznych cech tego sektora. Cechy te determinują to, że sektor energetyczny pozostanie w sferze zainteresowania władz publicznych w dającej się przewidzieć przyszłości. Formy obecności państwa w sektorze energetycznym zmieniały się w rozwoju historycznym. W przeszłości państwo było właścicielem wszystkich albo większości przedsiębiorstw zajmujących się produkcją i dystrybucją energii. Obecnie państwo nadal odgrywa aktywną rolę na tym rynku, ale za pomocą głównie instrumentów administracyjnych (regulacyjnych). W Polsce bezpośrednie oddziaływanie państwa na sektor energetyczny odbywa się za pomocą trzech rodzajów instrumentów i jest realizowana przede wszystkim przez trzy różne instytucje: Ministra Skarbu Państwa, który dysponuje środkami oddziaływania właścicielskiego, Ministra Gospodarki, który dysponuje środkami oddziaływania politycznego i ekonomicznego oraz Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który oddziałuje z wykorzystaniem środków administracyjnych. Ten rozdział instytucji i środków jest wyrazem nowej filozofii funkcjonowania państwa w gospodarce wolnorynkowej oraz postępującej liberalizacji i prywatyzacji sektora energetycznego. Do wskazanych sposobów bezpośredniego oddziaływania państwa na sektor energetyczny należy dodać jeszcze środki ogólne, które mają charakter ponadsektorowy. W szczególności warto tutaj wskazać działalność Prezesa UOKiK, który jest centralnym organem państwa właściwym w sprawach publicznoprawnej ochrony konkurencji i konsumentów. Przedsiębiorcy z branży sektora energetycznego są częstymi klientami organu antymonopolowego , co niekoniecznie wynika z faktu, że tak często naruszają prawo antymonopolowe, ale raczej z powszechności świadczonych usług. Prezes UOKiK oddziałuje na przedsiębiorców z sektora energetycznego, w zakresie ochrony konkurencji, przeciwdziałając ich antykonkurencyjnym porozumieniom oraz nadużywaniu pozycji dominującej, a także kontroli koncentracji przedsiębiorców. Przedmiotem niniejszego opracowania jest przedstawienie podstaw kontroli procesów koncentracyjnych przedsiębiorców z sektora energetycznego oraz wskazanie najciekawszych orzeczeń Prezesa UOKiK wydawanych w sprawach połączeń przedsiębiorców z sektora energetycznego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Dozwolony użytek | |
dc.subject | energetyka | pl_PL |
dc.subject | kontrola koncentracji | pl_PL |
dc.subject | prawo antymonopolowe | pl_PL |
dc.title | Kontrola koncentracji w sektorze energetycznym – wybrane zagadnienia | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.contributor.organization | Instytut Nauk Prawnych Polska Akademia Nauk | pl_PL |
dc.description.eperson | Mateusz Błachucki |
Pliki tej pozycji
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
-
Artykuły / Articles [16165]
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.