Show simple item record

dc.contributor.authorOlkusz, Ksenia
dc.date.accessioned2015-08-11T12:38:26Z
dc.date.available2015-08-11T12:38:26Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.issn1898-4657
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/7463
dc.description.abstractKonwencja grozy polega na przewartościowaniu składników rzeczywistości, które wydają się na pozór niegroźne. Im bliższa jest przestrzeń inicjująca strach, tym wyrazistsze i tym silniejsze staje się oddziaływanie dzieła literackiego na sferę emocjonalną.Literatura grozy przybliża zatem i zmienia istotę przedmiotów człowiekowi bliskich, tym samym wyzwalając reakcje lękowe. Jednak najbliższą człowiekowi przestrzenią jest obszar jego własnego umysłu, jego świat wewnętrzny, który przekłada się na sposób postrzegania rzeczywistości. Zaburzenie czy niemożność jednoznacznej identyfikacji terytorium rozumu, zasugerowanie istnienia „obcego” wewnątrz człowieka, ujawnienie zagrożenia przezeń inicjowanego stanowi jeden z bardziej interesujących motywów funkcjonujących w literaturze grozy. Znamienny jest również fakt, iż założeniu podobnemu niezwykle często podporządkowana zostaje narracja, nie zaś tylko sama konstrukcja bohatera. Przykładem takiego niejednoznacznego usytuowania jest sytuacja przedstawiona w opowiadaniu Jacka Piekary "Piękna i Bestia". W przypadku tego tekstu bowiem można mówić o swoistej syntezie równoważnych toposów lękotwórczych, a więc archetypu „obcego”, realizowanego w kilku wariantach (także jako „obcy wewnętrzny”), czy motywu przekroczenia, funkcjonującego również w kilku wymiarach.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzupl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectmotywy lękotwórczepl_PL
dc.subjectmotywy grozypl_PL
dc.subjectnuminotycznypl_PL
dc.subjecttransgresjapl_PL
dc.subjectobcypl_PL
dc.subjectobcośćpl_PL
dc.subjectpsychologiapl_PL
dc.subjectnarratorpl_PL
dc.subjectnarracjapl_PL
dc.subjectseryjny mordercapl_PL
dc.subjectJacek Piekarapl_PL
dc.subjectgrozapl_PL
dc.subjecthorrorpl_PL
dc.subjectwspółczesna fantastyka polskapl_PL
dc.subjectfantastyka polskapl_PL
dc.subjectfantastykapl_PL
dc.subjectpopularna literatura polskapl_PL
dc.subjectliteratura popularnapl_PL
dc.subjectpolska literatura współczesnapl_PL
dc.subjectliteratura polskapl_PL
dc.subjectliteraturapl_PL
dc.titleSzaleniec czy morderca? Strategia narracyjna i psychologiczny portret bohatera w „Pięknej i Bestii” Jacka Piekarypl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationOśrodek Badawczy Facta Fictapl_PL
dc.description.epersonKsenia Olkusz
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska