Tajemnice żywych trupów. Motyw zombie we współczesnej fantastyce polskiej (rekonesans)
Abstract
Wyczerpanie się formuły i stereotypowe traktowanie motywu zombie zaowocowało zapotrzebowaniem na realizację w konwencji pastiszu lub przynajmniej odmiennym sposobem wyzyskania tego toposu. W przypadku opowiadań Kaszyńskiego i Mroczek schemat poddany zostaje swoistej rekombinacji czy „renowacji” w perspektywie parodystycznej. Stąd w Przebudzeniu świat widziany jest oczami potwora, a w Tylko ciało nieudolność rzekomo doświadczonej wiedźmy staje się przyczyną jej przeobrażenia w monstrum (zresztą, co ważne, bohaterka przyjmuje informację o transformacji w wampira w zadziwiająco niefrasobliwy sposób). Z kolei Grzędowicz pokazuje motyw zombie w zupełnie innym oświetleniu, interpretując go w kontekście globalizacji i wykładając jako zagrożenie cywilizacyjne. Natomiast Greps powiela schemat zombie przede wszystkim w płaszczyźnie wizualnej, choć przyznać też trzeba, że monstra potraktowane zostały w Październikowej opowieści jako wątek poboczny. Służą one dopełnieniu wizerunku zła w ogóle, stanowiąc wykładnię dla pierwotnych lęków każdego człowieka.
Collections
- Artykuły / Articles [15598]
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Makabryczne tryumfy mięsożerców. Motywy kanibalistyczne we współczesnej polskiej fantastyce grozy
Olkusz, Ksenia (PRINTPAP, 2011)Motyw antropofagii umożliwia autorom horrorów wyeksponowanie obcości monstrum, sygnalizując swoistą deprawację, obecność „ciemnej" strony rzeczywistości. Jako sprzeczny z moralnością i obyczajami zachodniej cywilizacji, ... -
Hybrydy gatunkowe, czyli kryminalno-gotyckie zagadki Anny Kańtoch
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008)Egzemplifikacją działań eksperymentalnych w zakresie genologii są opowiadania fantastyczne Anny Kańtoch zawarte w dwóch tomach: Diabeł na wieży i Zabawki diabła. Utwory obu cykli realizują w pełny sposób zasadę kompozycyjną ... -
Szaleniec czy morderca? Strategia narracyjna i psychologiczny portret bohatera w „Pięknej i Bestii” Jacka Piekary
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, 2007)Konwencja grozy polega na przewartościowaniu składników rzeczywistości, które wydają się na pozór niegroźne. Im bliższa jest przestrzeń inicjująca strach, tym wyrazistsze i tym silniejsze staje się oddziaływanie dzieła ...