Tajemnice nieludzkich bytów. Topos istnień niesamowitych na przykładzie utworów Jarosława Grzędowicza, Tadeusza Oszubskiego i Pawła Siedlara
Streszczenie
Rzeczywistość weird fiction, gotycka czy postgotycka zasiedlona jest przez najrozmaitsze stworzenia, unaoczniające i demaskujące strach człowieka przed nieznanym, nienazwanym czy „Niemożliwym”. Aby zilustrować czy dokonać przeglądu najbardziej charakterystycznych rodzajów nieludzkich bytów, posłużę się tekstami trzech współczesnych, polskich autorów, tworzących w konwencji grozy (gotyku, postgotyku oraz weird fiction): Jarosława Grzędowicza, Tadeusza Oszubskiego oraz Pawła Siedlara.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16126]
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Makabryczne tryumfy mięsożerców. Motywy kanibalistyczne we współczesnej polskiej fantastyce grozy
Olkusz, Ksenia (PRINTPAP, 2011)Motyw antropofagii umożliwia autorom horrorów wyeksponowanie obcości monstrum, sygnalizując swoistą deprawację, obecność „ciemnej" strony rzeczywistości. Jako sprzeczny z moralnością i obyczajami zachodniej cywilizacji, ... -
Hybrydy gatunkowe, czyli kryminalno-gotyckie zagadki Anny Kańtoch
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008)Egzemplifikacją działań eksperymentalnych w zakresie genologii są opowiadania fantastyczne Anny Kańtoch zawarte w dwóch tomach: Diabeł na wieży i Zabawki diabła. Utwory obu cykli realizują w pełny sposób zasadę kompozycyjną ... -
Niebezpieczne rozrywki. Motyw gry w zbiorze opowiadań „Sępy” Roberta Cichowlasa i Jacka M. Rostockiego
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2011)Dzisiejszy styl życia warunkuje często potrzebę ucieczki od realności, co wiąże się niekiedy ze sferą zawodową, regułami istnienia determinowanymi kwestiami ekonomicznymi bądź konkretnym savoir vivre ’em danej grupy ...