Zwierzęta jako monstra we współczesnej polskiej fantastyce grozy
Abstract
Współczesna cywilizacja niewiele miejsca pozostawia naturze, czyniąc zeń przedmiot zagrożenia najczęściej w perspektywie utraty kontroli nad środowiskiem lub jego elementami. Zdziczała przyroda stanowi jeden z motywów pojawiających się w fantastyce grozy, postaciując obawę przed biologiczną dominacją innych gatunków. Przeobrażenia, które dokonują się we współczesnej fantastyce grozy sprawiają, że w sytuację opresyjną chętnie wpisuje się zwierzęta udomowione, jak pies czy kot. Sytuację konfliktu pomiędzy rzeczywistością „normalną” a „nadnaturalną” najpełniej ilustruje fabuła, w której dokonane zostaje swoiste odwrócenie tradycyjnego sposobu identyfikowania danego motywu, jego dekonstrukcja. W literaturze grozy, będącej zwierciadłem rozmaitych lęków i obaw człowieka, zwierzęta niezwykle często stają się symbolami infemalnych mocy, stając się oponentami protagonistów, reprezentując ową trans-gresyjną „obcość”.
Collections
- Artykuły / Articles [15288]
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Makabryczne tryumfy mięsożerców. Motywy kanibalistyczne we współczesnej polskiej fantastyce grozy
Olkusz, Ksenia (PRINTPAP, 2011)Motyw antropofagii umożliwia autorom horrorów wyeksponowanie obcości monstrum, sygnalizując swoistą deprawację, obecność „ciemnej" strony rzeczywistości. Jako sprzeczny z moralnością i obyczajami zachodniej cywilizacji, ... -
Hybrydy gatunkowe, czyli kryminalno-gotyckie zagadki Anny Kańtoch
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008)Egzemplifikacją działań eksperymentalnych w zakresie genologii są opowiadania fantastyczne Anny Kańtoch zawarte w dwóch tomach: Diabeł na wieży i Zabawki diabła. Utwory obu cykli realizują w pełny sposób zasadę kompozycyjną ... -
Szaleniec czy morderca? Strategia narracyjna i psychologiczny portret bohatera w „Pięknej i Bestii” Jacka Piekary
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, 2007)Konwencja grozy polega na przewartościowaniu składników rzeczywistości, które wydają się na pozór niegroźne. Im bliższa jest przestrzeń inicjująca strach, tym wyrazistsze i tym silniejsze staje się oddziaływanie dzieła ...