Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁażewska, Dorota
dc.date.accessioned2015-08-25T08:09:47Z
dc.date.available2015-08-25T08:09:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/7526
dc.description.abstractDekonstrukcja jest współczesnym sposobem myślenia zaburzającym wszelką tożsamość w tym tożsamość chrześcijańską. Można uznać, iż niepewność chrześcijan co do swej tożsamości jest efektem działania dekonstrukcji. Strategia ta, przy pomocy właściwych sobie metod, wprowadza umysł w stan niepewności - dekonstruuje logos. Sytuację braku pewności można jednak lepiej zrozumieć zestawiając dekonstrukcję z takimi postawami myślowymi jak dogmatyzm i nihilizm. Mianownikiem jest tu pewność co do istnienia lub nieistnienia prawdy. Tak więc nihilista jest pewny, że nie ma pewności. Dogmatyk zaś ma pewność, że pewność istnieje. (Jacek Breczko). Natomiast w przypadku dekonstrukcyjnego sposobu myślenia „nigdy nie jesteśmy w stanie zacisnąć pięści na [jakimkolwiek] znaczeniu.” (Anna Burzyńska). Dlatego też dekonstrukcyjny tok myślenia przebiega następująco: prawda „nie została dotąd odkryta i nie jest na pewno nam niedostępna. Nie jest na pewno nam dostępna, ale też nie jest na pewno nam niedostępna.” (Jacek Breczko). Dekonstrukcyjny sposób myślenia zagraża katolickiej teorii i praktyce życia religijnego ponieważ „chrześcijaństwo od samego początku rozumiało siebie jako religię Logosu, [czyli] religię według rozumu.” (Józef Ratzinger). Osłabienie rozumu czyli logosu oznacza zatem osłabienie, a nawet zanik, życia chrześcijańskiego (życia wiary). Współczesny chrześcijanin nie rozumie zatem kim jest Bóg i jaką treść posiada fakt Wcielenia i Zmartwychwstania Chrystusa. Dekonstrukcja stanowi więc wyzwanie dla pedagogiki religii, której pierwszorzędnym działaniem wychowawczym powinno być wychowanie integralne, w tym usprawnienie intelektu w nabywaniu wiedzy i mądrości. Wpierw zaś ochrona przed szkodliwym wpływem dekonstrukcyjnego sposobu myślenia.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectpostmodernizmpl_PL
dc.subjectlogospl_PL
dc.subjectdekonstrukcjapl_PL
dc.titleDekonstrukcja logosu jako zagrożenie życia religijnego. Perspektywa metafizyczno - pedagogicznapl_PL
dc.title.alternativeabstrakty z IV Międzynarodowego Kongresu Religioznawczego Gdynia 17 - 20.06.2015 rokpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectpl_PL
dc.contributor.organizationWyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowiepl_PL
dc.description.epersonDorota Łażewska
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska