dc.contributor.author | Nadobnik, Jarosław | |
dc.contributor.author | Łubkowska, Wioletta | |
dc.date.accessioned | 2015-10-28T09:08:31Z | |
dc.date.available | 2015-10-28T09:08:31Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Nadobnik J., Łubkowska W. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w wybranych grach i zabawach rekreacyjnych. Studia Periegetica 2014; 2(12): 165-174. | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1897-9262 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/7798 | |
dc.description.abstract | Cel. Celem niniejszego opracowania jest prezentacja wybranych gier i zabaw rekreacyjnych opartych na nowoczesnych technologiach, które mogą znaleźć zastosowanie jako alternatywne formy rekreacji plenerowej i być wykorzystane w działaniach edukacyjnych promujących ten obszar aktywności rekreacyjnej we współczesnej kulturze fizycznej. Autorzy podjęli ponadto próbę określenia, czy znane są użytkownikom urządzeń wyposażonych w moduł GPS, gry i zabawy wykorzystujące systemy geolokalizacji.
Materiał i metody. Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Scharakteryzowano w nim najpopularniejsze gry i zabawy terenowe: Geocaching, Shutterspot’, Geodashing Golf, GeoVexilla, które wykorzystują nowoczesne techniki informatyczne. Badania przeprowadzono na grupie 80 respondentów uczących się lub studiujących w wieku od 16 do 50 lat. O wyborze grupy zdecydowały możliwości porównania opinii respondentów w różnym wieku oraz ukończenie przez badanych w procesie edukacyjnym obowiązkowych zajęć dotyczących technologii informacyjnych lub informatyki. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego w formie ankiety audytoryjnej.
Wyniki i wnioski. Przeprowadzone badania pozwalają stwierdzić, że 82% respondentów preferuje aktywny wypoczynek w grupie ograniczonej do kilku osób. Udział w imprezach rekreacyjnych o charakterze masowym wybiera tylko 8% badanych. Blisko 87% respondentów posiada telefon komórkowy z funkcją modułu do określania pozycji GPS, ale jednocześnie 77% badanych nie używa lub używa rzadko tej funkcji. Najczęściej odbiorniki GPS kojarzą się z podróżami, zwłaszcza po nieznanych drogach i miejscowościach, zastępując w ten sposób klasyczną – papierową mapę. Tymczasem jest wiele gier i zabaw rekreacyjnych, w których to urządzenie ma praktyczne zastosowanie. Badanie wskazało ponadto, że tylko 5,4% respondentów zna zasady przynajmniej jednej gry i zabawy z wykorzystaniem modułu GPS.
Opisane w badaniu gry i zabawy mogą występować w wielu odmianach i wersjach dopasowanych do warunków terenowych, wieku uczestników, precyzji posiadanego sprzętu itd. Wszystkie te formy łączy wspólna cecha, a mianowicie ruch w plenerze. Nie ma znaczenia, czy uczestnicy poruszają się pieszo, na rowerze, czy w inny sposób. Ważną cechą tej aktywności rekreacyjnej jest to, że można w niej uczestniczyć indywidualnie lub w grupie. Jest to dobry sposób na aktywny wypoczynek w dużym mieście. Zabawy takie łączą potrzebę ruchu i wysiłku fizycznego człowieka z satysfakcją osiągnięcia sukcesu. Z pewnością warte są promowania wśród różnych grup wiekowych i wykorzystywania jako alternatywnych form rekreacji ruchowej, np. na zajęciach wychowania fizycznego, obozach harcerskich, koloniach, zielonych szkołach itd. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Uniwersytet Szczeciński, dotacja podmiotowa Nr 503-1200-230459 | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu | pl_PL |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | nawigacja satelitarna | pl_PL |
dc.subject | nowoczesne technologie | pl_PL |
dc.subject | wychowanie plenerowe | pl_PL |
dc.subject | rekreacja na świeżym powietrzu | pl_PL |
dc.subject | gry i zabawy terenowe | pl_PL |
dc.subject | kultura fizyczna | pl_PL |
dc.subject | rekreacja | pl_PL |
dc.title | Wykorzystanie nowoczesnych technologii w wybranych grach i zabawach rekreacyjnych | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.contributor.organization | Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia Uniwersytetu Szczecińskiego | pl_PL |
dc.description.eperson | Wioletta Łubkowska | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |