Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNadobnik, Jarosław
dc.contributor.authorŁubkowska, Wioletta
dc.date.accessioned2015-10-28T09:08:31Z
dc.date.available2015-10-28T09:08:31Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationNadobnik J., Łubkowska W. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w wybranych grach i zabawach rekreacyjnych. Studia Periegetica 2014; 2(12): 165-174.pl_PL
dc.identifier.issn1897-9262
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/7798
dc.description.abstractCel. Celem niniejszego opracowania jest prezentacja wybranych gier i zabaw rekreacyjnych opartych na nowoczesnych technologiach, które mogą znaleźć zastosowanie jako alternatywne formy rekreacji plenerowej i być wykorzystane w działaniach edukacyjnych promujących ten obszar aktywności rekreacyjnej we współczesnej kulturze fizycznej. Autorzy podjęli ponadto próbę określenia, czy znane są użytkownikom urządzeń wyposażonych w moduł GPS, gry i zabawy wykorzystujące systemy geolokalizacji. Materiał i metody. Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Scharakteryzowano w nim najpopularniejsze gry i zabawy terenowe: Geocaching, Shutterspot’, Geodashing Golf, GeoVexilla, które wykorzystują nowoczesne techniki informatyczne. Badania przeprowadzono na grupie 80 respondentów uczących się lub studiujących w wieku od 16 do 50 lat. O wyborze grupy zdecydowały możliwości porównania opinii respondentów w różnym wieku oraz ukończenie przez badanych w procesie edukacyjnym obowiązkowych zajęć dotyczących technologii informacyjnych lub informatyki. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego w formie ankiety audytoryjnej. Wyniki i wnioski. Przeprowadzone badania pozwalają stwierdzić, że 82% respondentów preferuje aktywny wypoczynek w grupie ograniczonej do kilku osób. Udział w imprezach rekreacyjnych o charakterze masowym wybiera tylko 8% badanych. Blisko 87% respondentów posiada telefon komórkowy z funkcją modułu do określania pozycji GPS, ale jednocześnie 77% badanych nie używa lub używa rzadko tej funkcji. Najczęściej odbiorniki GPS kojarzą się z podróżami, zwłaszcza po nieznanych drogach i miejscowościach, zastępując w ten sposób klasyczną – papierową mapę. Tymczasem jest wiele gier i zabaw rekreacyjnych, w których to urządzenie ma praktyczne zastosowanie. Badanie wskazało ponadto, że tylko 5,4% respondentów zna zasady przynajmniej jednej gry i zabawy z wykorzystaniem modułu GPS. Opisane w badaniu gry i zabawy mogą występować w wielu odmianach i wersjach dopasowanych do warunków terenowych, wieku uczestników, precyzji posiadanego sprzętu itd. Wszystkie te formy łączy wspólna cecha, a mianowicie ruch w plenerze. Nie ma znaczenia, czy uczestnicy poruszają się pieszo, na rowerze, czy w inny sposób. Ważną cechą tej aktywności rekreacyjnej jest to, że można w niej uczestniczyć indywidualnie lub w grupie. Jest to dobry sposób na aktywny wypoczynek w dużym mieście. Zabawy takie łączą potrzebę ruchu i wysiłku fizycznego człowieka z satysfakcją osiągnięcia sukcesu. Z pewnością warte są promowania wśród różnych grup wiekowych i wykorzystywania jako alternatywnych form rekreacji ruchowej, np. na zajęciach wychowania fizycznego, obozach harcerskich, koloniach, zielonych szkołach itd.pl_PL
dc.description.sponsorshipUniwersytet Szczeciński, dotacja podmiotowa Nr 503-1200-230459pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniupl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectnawigacja satelitarnapl_PL
dc.subjectnowoczesne technologiepl_PL
dc.subjectwychowanie plenerowepl_PL
dc.subjectrekreacja na świeżym powietrzupl_PL
dc.subjectgry i zabawy terenowepl_PL
dc.subjectkultura fizycznapl_PL
dc.subjectrekreacjapl_PL
dc.titleWykorzystanie nowoczesnych technologii w wybranych grach i zabawach rekreacyjnychpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationWydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia Uniwersytetu Szczecińskiegopl_PL
dc.description.epersonWioletta Łubkowska
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska