Osoby starsze w środkach masowego przekazu
Streszczenie
Na temat trudnej obecności osób starszych w środkach masowego przekazu od wielu lat zwraca się
uwagę w środowiskach eksperckich. Obecność ta opiera się bowiem przede wszystkim na spolaryzowanych
stereotypach i uproszczeniach. Z jednej strony dominuje pozytywny, lecz nieautentyczny
obraz „aktywnego seniora” – zbudowany w oparciu o wartości charakterystyczne dla młodości (estetyka,
witalność, zdrowie), stereotyp ten obecny jest przede wszystkim w reklamie i przekazach promocyjnych.
Z drugiej strony dominuje stereotyp negatywny, seniorów pasywnych, schorowanych,
wymagających pomocy, borykających się z problemami nansowymi. Obok tej polaryzacji uwagę
zwraca ogromna dysproporcja pomiędzy udziałem ludności w wieku 50+ w strukturze społeczeństwa
polskiego a częstością pojawiania się seniorów w środkach masowego przekazu. Trudno znaleźć
w mediach autentyczne wizerunki starości, prezentowane poza wskazanymi wcześniej kontekstami
i niezależnie od marketingowego wymiaru komunikacji. W artykule autorzy przywołują najbardziej
typowe obrazy starości obecne w różnych płaszczyznach mass mediów, podejmują także próbę wyjaśnienia
przyczyn trudnej obecności tego tematu w przekazach medialnych.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]