Obraz nauczyciela szkoły muzycznej w świadomości uczniów rezygnujących z nauki
Abstract
Artykuł ukazuje istotny dla muzycznej edukacji artystycznej problem jakości
i zakresu relacji pedagogicznych pomiędzy uczniami i nauczycielami. Tekst obejmuje
dwie części, teoretyczną i badawczą. W pierwszej, w oparciu o literaturę
przedmiotu, autorka sygnalizuje istotne problemy determinujące procesy porozumiewania
się oraz rolę nauczycieli we współczesnej szkole muzycznej. W drugiej
badawczej, zrealizowanej w oparciu o wywiady narracyjne z absolwentami
szkół muzycznych, ukazano obraz pedagogów, z jakimi zetknęli się młodzi wychowankowie
w toku podjętej edukacji artystycznej. Celowo dobraną grupę badawczą
stanowiła młodzież, która nie kontynuowała studiów muzycznych, lecz
kształciła się dalej na kierunkach uniwersyteckich lub technicznych.
Przeprowadzone badania pozwoliły na sformułowanie refleksji dotyczącej
obrazu nauczycieli pracujących w szkołach artystycznych. Muzycy angażujący
się w pracę pedagogiczną napotykają wiele problemów związanych nie tylko
z kształceniem, lecz również z wychowaniem młodych ludzi grających na instrumencie.
Do rezygnacji współczesnej młodzieży z kształcenia muzycznego przyczyniają
się nie tylko postawy buntu i kwestionowanie autorytetów, lecz także
zmiana preorientacji zawodowych i zainteresowań muzycznych. Dlatego muzycy-
pedagodzy powinni mieć świadomość, że nie zawsze kształcą przyszłych
zawodowych muzyków, lecz także amatorów oraz odbiorców sztuki.
Collections
- Artykuły / Articles [15528]

Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.