Synkretyzm w amerykańskiej muzyce rozrywkowej na przykładzie zydeco, western swing i rap rocka
Streszczenie
Amerykańska scena muzyczna od samego początku swego istnienia była znana ze swojej innowacyjności i eksperymentowania. Sprzyjała temu specyficzna kulturowa struktura tego kraju, co powodowało mieszanie się gatunków, zapożyczanie wzorców, adaptowanie skrajnie różnych elementów i tworzenie nowych, innowacyjnych, rozwiązań. Wiele z nich nosi znamiona synkretyzmu muzycznego, czyli łączenia elementów skrajnie różnych gatunków muzycznych i tworzenia nowej, jednolitej całości, która funkcjonuje jako specyficzny podgatunek.
Historia amerykańskiej muzyki rozrywkowej zna wiele takich przypadków, lecz na potrzeby referatu chciałbym się skupić na trzech, oddających cechy charakterystyczne tego trendu. Pierwszym z nich jest Zydeco, czyli muzyka tworzona przez ludność kreolską Luizjany, która łączy elementy muzyki Cajun z jazzem, rhythm and bluesem oraz bluesem. Drugim przykładem jest Western Swing, który powstał pod wpływem narastającej popularności jazzu, tworząc zupełnie nowy kierunek w muzyce country, który otworzył nowy rozdział w jej dziejach. Ostatnim, współczesnym przykładem jest synkretyzm rocka i hip-hopu, dwóch stylów reprezentowanych przez dwie różne grupy społeczne, różne ideologie, skierowany do różnych grup odbiorców, których wspólny potencjał został odkryty w połowie lat 80. XX wieku.
Moją prezentacją chciałbym wskazać na różne przyczyny synkretyzmu w muzyce amerykańskiej, na etniczne, społeczne, jak i komercyjne przyczyny tego zjawiska. Chcę ukazać jednocześnie sposoby jego funkcjonowania oraz wpływ jaki te synkretyczne gatunki wywarły na późniejszy rozwój muzyki amerykańskiej, ich odbiorców oraz samych twórców.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16155]