Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLatoś, Stanisław
dc.contributor.authorPreweda, Edward
dc.date.accessioned2016-01-04T09:17:48Z
dc.date.available2016-01-04T09:17:48Z
dc.date.issued1998
dc.identifier.citationLatoś S., Preweda E.: Problematyka prac geodezyjnych związanych z budową kolei gondolowych na przykładzie budowy takiej kolei na Jaworzynę Krynicką w Krynicy. Przegląd Geodezyjny, R. 70, nr 3, Warszawa, 1998pl_PL
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/8367
dc.description.abstractW ostatnich latach w Polsce, podobnie jak i w innych krajach świata, coraz częściej występuje potrzeba budowy lub modernizacji obiektów sportowych związanych z uprawianiem turystyki górskiej i narciarstwa. W Polsce przykładem tego jest budowa wielu wyciągów narciarskich, modernizacja kolejki gondolowej na Szyndzielnię oraz kolejki linowej na Kasprowy Wierch, czy wreszcie budowa kompleksu narciarskiego na stokach Jaworzyny Krynickiej, obejmującego kolejkę gondolową oraz wyciągi narciarskie, obsługujące zlokalizowane tam trasy narciarskie o łącznej długości około 13 km i o różnym stopniu trudności. Podobny kompleks narciarski, również z kolejką gondolową, projektowany jest do realizacji w Świeradowie. Realizacja omawianych inwestycji, oprócz rozpracowania wielu problemów natury czysto technicznej (konstrukcyjnych i montażowych), wymaga również rozwiązania zagadnień prawno-ekonomicznych (uregulowanie stanu prawnego nieruchomości przeznaczonych pod te obiekty, oszacowanie opłacalności ich realizacji czy uzgodnienia ich lokalizacji z wymaganiami ochrony naturalnego środowiska) oraz problemów geodezyjnych, związanych z obsługą w czasie ich modernizacji czy budowy, kontroli stanu bezpieczeństwa w czasie ich eksploatacji czy wreszcie podczas przeprowadzania ich konserwacji i remontów. Problemy geodezyjne występują szczególnie na etapie zakładania osnów geodezyjnych, o wymaganej wysokiej dokładności wyznaczenia położenia ich punktów, niezbędnych dla obsługi budowy i funkcjonowania kolejek linowych. Wynikają one zarówno z charakteru tych budowli, wysokich wymagań dokładnościowych lokalizacji i montażu ich elementów konstrukcyjnych jak i warunków terenowych w jakich kolejki te są budowane. Pomijając omawianie problematyki technicznej i prawno-ekonomicznej, autorzy niniejszego artykułu pragną rozpatrzyć w nim tylko problematykę prac geodezyjnych związanych z realizacją tych inwestycji, w tym głównie z założeniem odpowiedniej osnowy geodezyjnej dla ich obsługi w czasie tyczenia, montażu i inwentaryzacji oraz kontroli poprawności funkcjonowania tych kolejek. Problematykę tę przedstawiamy uwzględniając cechy charakterystyczne kolejek linowych, wymagania dokładnościowe ich realizacji oraz warunki terenowe w jakich są one budowane. Szczegółowo pokażemy to na przykładzie budowy pierwszego odcinka kolejki gondolowej na Jaworzynę Krynicką w Krynicy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Sigma-NOT Sp. z o.o.pl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectJaworzyna Krynickapl_PL
dc.subjectgoedezyjna obsługapl_PL
dc.subjectkolej gondolowapl_PL
dc.titleProblematyka prac geodezyjnych związanych z budową kolei gondolowych na przykładzie budowy takiej kolei na Jaworzynę Krynicką w Krynicypl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationAkademia Górniczo-Hutnicza w Krakowiepl_PL
dc.description.epersonEdward Preweda
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska