Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLeśniak, Andrzej
dc.date.accessioned2016-02-06T22:32:14Z
dc.date.available2016-02-06T22:32:14Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationLeśniak, Andrzej, Współczesne studia nad kulturą wizualną: poststrukturalistyczne klisze i krytyka anachroniczna, „Przegląd kulturoznawczy”, nr 2(8)/2010
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/8781
dc.description.abstractThe article investigates the discourse of contemporary visual culture studies informed by the paradigmatic shift in the field of humanities, known as pictorial turn. Drawing upon the concepts outlined by William J. Mitchell and Mieke Bal, the author argues against the possibility of ahistorical simplifications that might occur when thinking in terms of pictorial turn comes into a growing prominence within the discipline. Certain comparison is drafted as a warning; employing the field of visuality as the universal theoretical basis, without taking into account the specificity of the historical experience, would be parallel to the poststructuralist hegemony of textuality. Similar argument addresses the examples of discourse on visuality built upon models of primarily textual analysis. Therefore, the author emphasizes the necessity to reach out to the earlier modern theory on visual culture proposed by Aby Warburg and Walter Benjamin, who were investigating the themes (or emplying the methods) that has been largely overlooked and / or shifted to the margins.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Jagielloński
dc.rightsDozwolony użytek
dc.subjectkultura wizualnapl_PL
dc.subjectanachronizmpl_PL
dc.subjectteoria obrazupl_PL
dc.titleWspółczesne studia nad kulturą wizualną: poststrukturalistyczne klisze i krytyka anachronicznapl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationInstytut Badań Literackich PAN
dc.description.epersonAndrzej Leśniak


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.