Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNowacki, Marek
dc.date.accessioned2016-02-11T18:57:43Z
dc.date.available2016-02-11T18:57:43Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citation[w] Stasiak (red.), Kultura i turystyka–razem, ale jak, ss. 267-284.pl_PL
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/8806
dc.description.abstractW ostatnich latach zarówno w Polsce jak i na świecie obserwuje się stały wzrost liczby muzeów i innych atrakcji dla odwiedzających. Rośnie także frekwencja w tych obiektach. Na przykład wśród turystów przyjeżdżających do Polski, zwiedzanie jako główny cel przyjazdu deklaruje niemal połowa osób (Dziedzic 2005). Podobnie jest w Stanach Zjednoczonych gdzie 56% turystów krajowych deklaruje zwiedzanie co najmniej jednej atrakcji podczas swoich podróży (TIA 2003). Okazuje się jednak, że wzrost turystyki związanej ze zwiedzaniem atrakcji, jakkolwiek widoczny w liczbach bezwzględnych, wynika ze wzrostu całkowitego ruchu turystycznego na świecie, a nie wzrostu preferencji turystów wobec turystyki kulturowej (Richards 2001, 2007). Należy także podkreślić, że chociaż wzrost frekwencji w atrakcjach jest znaczący, to jednak proporcjonalnie mniejszy od wzrostu liczby atrakcji, co w efekcie powoduje spadek liczby zwiedzających przypadających na jedną atrakcję. Efektem tego jest coraz większa konkurencyjność na rynku atrakcji w Polsce i na świecie. Na określenie obiektów omawianych w niniejszym artykule użyłem pojęcia atrakcje dla odwiedzających, które jest polskim odpowiednikiem angielskiego pojęcia visitor attractions. Różnica pomiędzy tym pojęciem a atrakcjami turystycznymi (tourist attractions) jest dość proste i wynika z różnic w cechach charakterystycznych odwiedzających atrakcje osób. W pierwszym przypadku są nimi głownie rezydenci lub osoby przebywające na wycieczkach jednodniowych, w drugim głównie turyści. Większość atrakcji w Polsce i na świecie to atrakcje, w których dominują odwiedzający jednodniowi a nie turyści. Na przykład w badaniach przeprowadzonych przez autora w głównych zarządzanych atrakcjach Wielkopolski, stwierdzono, że odsetek turystów w tych obiektach wacha się od 10% w Nowym Zoo w Poznaniu, do 17% na Festynie Archeologicznym w Biskupinie, Wielkopolski Parku Etnograficznym i Muzeum Narodowym. Wyjątek stanowią jedynie wielkie parki tematyczne takie jak Walt Disney World na Florydzie lub Legoland w Danii, gdzie wśród zwiedzających dominują osoby przebywający na wyjazdach dłuższych niż jeden dzień, a więc turyści (por. Swarbrooke 1995). Pojęcie atrakcje turystyczne (tourist attractions) chętnie używane jest przez osoby z kręgu antropologii kulturowej i socjologii. Odnosi się ono do wszystkich elementów środowiska, które wzbudzają zainteresowanie turystów. Mogą nimi być, więc zarówno muzea, zabytki, ale i klimat, poziom cen lub zwykła płyta chodnikowa dotknięta przez ważną osobę. Są to więc, jak pisze MacCannell (2002), społeczne konstrukty powstałe w wyniku procesu „sakralizacji widoku” czyli obiektu lub miejsca. Pojęcie atrakcji dla odwiedzających (visitor attractions) jest węższe. Używane jest zwykle przez badaczy z kręgu nauk o turyzmie, rekreacji i czasie wolnym (leisure sciences) a także zarządzania i marketingu oraz praktyków zarządzających tymi obiektami. Dotyczy ono wydzielonych, stałych walorów kontrolowanych, zarządzanych i udostępnianych zwiedzającym głównie z uwagi na swoją wartość a także z uwagi na dostarczanie wiedzy, rozrywki lub rekreacji oraz uzyskujące przychody od odwiedzających (por. Swarbrooke 1995, Middleton 1996). Należą do nich przede wszystkim muzea i galerie, parki tematyczne, parki rozrywki, ogrody botaniczne i zoologiczne, centra handlowo-rozrywkowe (tzw. malle), centra dla odwiedzających (visitor center), itp. W niniejszym artykule przedstawiono tendencje na polskim i światowym rynku atrakcji dla odwiedzających oraz wskazano kierunki rozwoju tych obiektów.pl_PL
dc.publisherROTWŁpl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectprzyszłośćpl_PL
dc.subjecttendencjepl_PL
dc.subjectatrakcje turystycznepl_PL
dc.titleAktualne tendencje na rynku atrakcji dla odwiedzającychpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationWyższa Szkoła Bankowa w Poznaniupl_PL
dc.description.epersonMarek Nowacki
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska