Jej obraz–jego obraz. Symbole miłosne w komentarzu do Pieśni nad Pieśniami Orygenesa na tle wybranych fragmentów epitalamiów greckich
Streszczenie
W oparciu o porównanie Orygenesowego Komentarza do Pieśni nad Pieśniami z greckim epitalamium niniejszy artykuł ma na celu ukazanie sposobu, w jaki kobieta i mężczyzna widzą siebie nawzajem, oraz tego, jak są postrzegani przez innych, gdy ich relacja zostaje związana małżeńskim węzłem. Orygenes ukazuje nam w swoim Komentarzu tekst Pieśni nad Pieśniami jako epitalamium ujęte w formę dramatu. Prezentuje on historyczny sens Pieśni i interpretuje tę księgę alegorycznie. Poddajemy wyjaśnieniu pewne uniwersalne symbole miłości, pojawiające się w analizowanych utworach, szczególnie zaś charakterystyczne dla epitalamium motywy pojawiające się w najwcześniejszych zachowanych greckich pieśniach weselnych. Mogą one zostać zestawione ze względu na swoją treść z Pieśnią nad Pieśniami i prezentowanym komentarzem. Badaniu zostaje poddane całe spektrum doświadczeń zmysłowych zawartych w miłosnym języku: zapachowych, wzrokowych, słuchowych, smakowych, doświadczeń, które stają się nośnikiem wzajemnego odbioru siebie nawzajem przez kobietę i mężczyznę. Analiza ta, jakkolwiek łączy dwie odmienne tradycje, pozwala jednakże zwrócić uwagę na fakt, że Pieśń nad Pieśniami sięga do pewnych uniwersalnych kulturowych wzorców.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: