Polscy sneakerheadzi
Abstract
Sneakerhead posiada w swojej kolekcji od kilkudziesięciu do kilkuset par obuwia sportowego. Poświęca swojej pasji wiele czasu, zaangażowania i pieniędzy. Jest aktywny w grupie podobnych mu kolekcjonerów i tworzy z nimi interesujące relacje. Mimo złożoności całego zjawiska jakim jest kolekcjonowanie butów sportowych ciężko znaleźć opra- cowania na ten temat. Moja praca ma na celu przybliżenie tego zjawiska. Analiza powstała w głównej mierze na podstawie wywiadów oraz obserwacji uczestniczącej.
Punktem wyjścia dla pracy jest uregulowanie słownictwa związanego z polskimi sneakerheadami i ich pasją. Dla nadania dalszym rozważaniom odpowiedniego kontekstu w pracy po krótce przybliżona została historia obuwia oraz jego rola w kulturze. Duża część analizy jest oczywiście poświęcona kolekcjom sneakerheadów oraz relacjach jakie łączą ich ze zbieranymi przedmiotami. Ważne miejsce w pracy zajmuje rola nostalgii i tęsknoty za dzieciństwem wśród sneakerheadów. Pochodzący głownie z lat 80. kolekcjonerzy sami przyznają, że kupują sobie w ten sposób dzieciństwo. Okazało się jednak, że w sposobie pozyskiwania butów sportowych także można doszukać się skojarzeń z okresem ich dzieciństwa. W pracy wskazane zostały podobieństwa pomiędzy współczesnym poszukiwaniem unikalnych butów sportowych a zakupami w czasach niedoboru produktów pierwszej potrzeby.
Jeden rozdział został całkowicie poświęcony roli marketingu oraz polityce między- narodowych form produkujących buty sportowe. Ich działania nie pozostają bez wpływu na pasję oraz działania sneakerheadów.
Collections

Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.