Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNowak, Marian
dc.date.accessioned2016-04-21T19:47:35Z
dc.date.available2016-04-21T19:47:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationNowak M., Rozwój i jego wychowawcza wartość w pedagogice rozwoju według Jana Pawła II, Labor et Educatio 2015, nr 3, s.31-50.pl_PL
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/9371
dc.description.abstractW artykule, wychodząc od kategorii „pracy” i „edukacji”, wyprowadza się kategorię rozwoju, który chociaż postrzegany w aspekcie przyrodniczym i procesualnym jest nade wszystko kategorią aksjologiczną, ważną dla pedagogiki i wychowania człowieka. W obliczu swoistego „wygaszania”, czy „zwijania” dzieł i wytworów ludzkich, z jakim spotykamy się we współczesnej Europie, tym bardziej aktualna staje się aksjologia rozwoju i jej implikacje edukacyjne. Problematykę rozwoju (aksjologicznie) ujmuje społeczne nauczanie Kościoła katolickiego, zwłaszcza papieża Jana Pawła II, kierujące nasze myślenie wyraźnie ku wychowaniu do rozwoju przez miejsca w encyklice Sollicitudo rei socialis wyraźnie mówiące o wychowaniu. Według Jana Pawła II „rozwój domaga się nade wszystko ducha inicjatywy” od jednostek i społeczności, którego przejawem, jak to dobitnie wyraził Benedykt XVI, jest wzrastanie duchowe, umożliwiające pozostawanie otwartym na faktyczny stan rzeczy, na konkretne doświadczenie i całość tego, co nazywamy przemianą, a co się dokonuje zarówno na zewnątrz, jak i w samej osobie. Element duchowy przenikający podjęcie pełnej odpowiedzialności przez człowieka, prowadziłby do stania się wychowawcą samego siebie, co może być postrzegane jako ukoronowanie procesu rozwoju jednostkowego i społecznego, czemu miałoby służyć wychowanie do rozwoju.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstitute of Social Affairs of the Pedagogical University of Cracowpl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectJan Paweł IIpl_PL
dc.subjectwychowaniepl_PL
dc.subjectrozwójpl_PL
dc.titleRozwój i jego wychowawcza wartość w pedagogice rozwoju według Jana Pawła IIpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationKatolicki Uniwersytet Lubelskipl_PL
dc.description.epersonLabor et Educatio
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska