Pomiędzy kipą a smartfonem. Kilka rzutów myślowych na temat kontrastów w izraelskiej edukacji
Abstract
Artykuł dotyczy kontrastów obecnych w izraelskiej edukacji. Wychodząc
od podstaw prawnych izraelskiego szkolnictwa w postaci – Prawa o obowiązku
szkolnym (1949); Prawa o systemie edukacyjnym (1953); Prawa o Radzie w szkolnictwie
wyższym (1958); Prawa o szkolnictwie specjalnym (1988) oraz Prawa o prawach
uczniów (2000) – przechodzę do opisu struktury edukacji w państwie żydowskim.
Następnie charakteryzuję podzielony system szkół w Izraelu, na szkoły publiczne; publiczne
o profilu religijnym; publiczne arabskie oraz niepubliczne – ale finansowane
z pieniędzy państwowych – szkoły ultraortodoksyjne. Artykuł kończą ustalenia na temat
konsekwencji funkcjonowania podzielonego szkolnictwa, a zwłaszcza szkół ultraortodoksyjnych
i arabskich.
Collections
- Artykuły / Articles [15292]