Brytyjskie elitarne szkolnictwo średnie dla chłopców. Studium socjopedagogiczne
Streszczenie
W świadomości społecznej istnieje przekonanie, że to wykształcenie
uzyskane na poziomie wyższym decyduje o sukcesie społeczno-zawodowym jednostki.
Trudno jest temu zaprzeczyć. Jednakże wiele badań eksponuje fakt, iż to właśnie
szkoła średnia, a w szczególności liceum, jest decydująca, (obok czynnika rodzinnego)
w kształtowaniu kapitału kulturowego jednostki i jej „potencjału” społecznego. Trudno
jest przecenić w tym zakresie, zarówno w kontekście historycznym, jak i współcześnie,
rolę elitarnych szkół licealnych, z absolwentów których w praktyce tworzy się elita
intelektualna danego społeczeństwa. Niniejszy artykuł wpisuje się we współczesne
debaty na temat roli edukacji w podtrzymywaniu nierówności społecznych. Podejmuje
on ten problem na przykładzie społecznych funkcji brytyjskich elitarnych szkół
średnich, w kontekście konstruowania tożsamości absolwentów oraz dynamiki relacji
między zjawiskiem reprodukcji kulturowej a ruchliwości społecznej.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [15059]