Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZych, Adam A.
dc.date.accessioned2016-04-25T07:37:02Z
dc.date.available2016-04-25T07:37:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationZych A.A., Język, mowa i komunikacja – ważną przestrzenią geragogiki specjalnej, Labor et Educatio 2015, nr 3, s.397-409.pl_PL
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/9404
dc.description.abstractPrzedmiotem tego artykułu jest mowa, język i komunikacja z osobami starszymi, którzy są niekiedy naznaczeni chorobą i/lub niepełnosprawnością. Europejskie społeczeństwo gwałtownie się starzeje. Trzydzieści lat temu Europę nazwano „podstarzałą Europą”, a  dzisiaj powiada się, że Europa jest „starcem świata”… Dziś ludność Polski to „najszybciej starzejące się społeczeństwo w Europie…”. W artykule przedstawiono aktualne demograficzne, medyczne i społeczne problemy związane z starzejącym się społeczeństwem. Ostatnie dziesięciolecia przyniosły nową kategorię gerontologiczną i lingwistyczną zarazem, jaką jest elderspeak, czyli mowa starcza. W schorzeniach neurodegeneracyjnych i naczyniowych występują cztery „A” się: Amnezja, Agnozja, Apraksja i  Afazja. Afazja powoduje trudności w  konwersacji i  komunikacji interpersonalnej. Paul Grice sformułował wiele lat temu klasyczne zasady kooperacyjnej konwersacji oraz maksymy komunikacyjne i/lub konwersacyjne, które obejmują: a) ilość przekazywanych informacji, b) jakość informacji, czyli ważność bądź znaczenie komunikatu, oraz c) odniesienie, czyli stosunek do osoby chorej. Artykuł zamyka konkluzja, że konieczne staje się tworzenie w najbliższych latach – w obrębie geragogiki specjalnej – nowej dziedziny logopedii, jaką będzie gerontologopedia, a przede wszystkim istnieje potrzeba stworzenia na polskich uczelniach nowego kierunku studiów podyplomowych z zakresu gerontologopedii.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstitute of Social Affairs of the Pedagogical University of Cracowpl_PL
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectmowapl_PL
dc.subjectotępieniepl_PL
dc.subjectkomunikacja interpersonalnapl_PL
dc.subjectjęzykpl_PL
dc.subjectgerontologopediapl_PL
dc.subjectgeragogika specjalnapl_PL
dc.subjectchoroba Alzheimerapl_PL
dc.subjectapraksjapl_PL
dc.subjectamnezjapl_PL
dc.subjectagnozjapl_PL
dc.subjectafazjapl_PL
dc.titleJęzyk, mowa i komunikacja – ważną przestrzenią geragogiki specjalnejpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationDolnośląska Szkoła Wyższapl_PL
dc.description.epersonLabor et Educatio
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska