dc.contributor.author | Zalewska, Anna | |
dc.date.accessioned | 2016-04-27T06:56:59Z | |
dc.date.available | 2016-04-27T06:56:59Z | |
dc.date.issued | 2016-04-25 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9434 | |
dc.description.abstract | Niniejsza praca opiera się na zbadaniu figur Robotnicy i Robotnika z okresu realizmu socjalistycznego. Analiza dotyczy androgyniczności, która cechuje przedstawienia postaci żeńskich, i która stanowiła emanację nowego męskiego kodu kulturowego, który nałożono na kobiety w celu ich emancypacji. Tym samym kod kobiecy uznany został za wrogi systemowi i zwalczany, a figury kobiece pozbawiono istotnego genderowego elementu – erotyki. Odseksualnione i zmaskulinizowane wizerunki robotnic przyczyniły się do nieświadomego przeniesienia elementów seksualnych na postacie mężczyzn. Feminizacja i erotyzacja figur robotników stanowiła swoisty wentyl dla seksualności w sztuce okresu realizmu socjalistycznego. Oba przedstawienia wiązały się z modelem płci androgynicznej, uważanej w socrealizmie za ideał „nowego człowieka”. Praca ma na celu wykazanie genezy owej androgyniczności w realizmie socjalistycznym poprzez analizę opartą na historii, założeniach oraz ukrytych namiętnościach socrealizmu. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | archetypy | pl_PL |
dc.subject | sztuka | pl_PL |
dc.subject | ZSRR | pl_PL |
dc.subject | marksizm | pl_PL |
dc.subject | erotyka | pl_PL |
dc.subject | gender | pl_PL |
dc.subject | PRL | pl_PL |
dc.subject | socrealizm | pl_PL |
dc.subject | androgyniczność | pl_PL |
dc.title | Androgyniczność w realizmie socjalistycznym | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | pl_PL |
dc.contributor.organization | Instytut Kultury Polskiej | pl_PL |
dc.description.eperson | Aleksander Kmak | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |