Wykorzystanie kluczowych czynników sukcesu w analizie strategicznej na przykładzie branży piekarniczo-cukierniczej

Abstract
Branża piekarniczo-cukiernicza stanowi bardzo istotną gałąź sektora rolno-spożywczego, albowiem około 43% ogółu przedsiębiorstw działających w sektorze rolno-spożywczym stanowią przedsiębiorstwa piekarnicze (które w swojej ofercie mają również wyroby ciastkarskie). Sytuacja w tej branży jest trudna i z roku na rok się pogarsza. Zmiany w nawykach żywieniowych, spadek spożycia pieczywa utrzymujący się od kilku lat i zmieniające się warunki w otoczeniu wymuszają na przedsiębiorstwach branży piekarniczo-cukierniczej wprowadzanie zmian, gdyż oczekiwania konsumentów wciąż rosną. Z wyżej wymienionych względów celem niniejszej części opracowania jest charakterystyka branży piekarniczo-cukierniczej oraz możliwie szeroka identyfi kacja czynników stymulujących i hamujących funkcjonowanie oraz rozwój przedsiębiorstw piekarniczo-cukierniczych. W pracy przyjęto następującą hipotezę badawczą: identyfi kacja determinantów rozwoju bran- ży piekarniczo-cukierniczej może stanowić podstawy skoordynowanych działań na rzecz przedsiębiorstw działających w analizowanej branży zarówno dla właścicieli, jak i instytucji publicznych. Dla zrealizowania celu pracy oraz zweryfi kowania hipotezy badawczej przeprowadzono badania wśród 30 przedsiębiorstw piekarniczo-cukierniczych. Do badań wykorzystano wywiad oraz kwestionariusz.
Description
Keywords
Citation
Gorzelany - Dziadkowiec, M. (2015). Wykorzystanie kluczowych czynników sukcesu w analizie strategicznej na przykładzie branży piekarniczo - cukierniczej. W: I. Szczepaniak, K. Firlej (Red.). Przemysł spożywczy – makrootoczenie, inwestycje, ekspansja zagraniczna (pp.177-195). Kraków - Warszawa: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie.