Modelowanie edukacyjnej wartości dodanej z matematyki w powiązaniu z poziomem rozwoju społecznego w wybranych gminach Polski

Abstract
Artykuł opisuje czynniki mające wpływ na modelowanie edukacyjnej wartości dodanej. W opracowaniu uwzględniono tylko wyniki z matematyki i ich fluktuacje w powiązaniu z poziomem rozwoju społecznego. Wybór matematyki do poniższych analiz, został podyktowany sugestiami płynącymi z przeglądu literatury. Matematyka jako dziedzina nauki charakteryzuje się większą obiektywnością, a taki stan rzeczy pozwala na mniej sugestywne analizy wyników. Wielkość wskaźnika edukacyjnej wartość dodanej z matematyki została skonfrontowana z danymi niezależnymi. Artykuł zawiera szczegółową analizę oddziaływania tych zmiennych na wartość EWD. Dodatkowo zmienne te pogrupowano na oddzielne klasy poziomu rozwoju społecznego. Badane zmienne objaśniające to: dochody gminy na jednego mieszkańca, dodatki mieszkaniowe, ilość mieszkań przypadająca na 1000 mieszkańców, powierzchnia mieszkania, ilość dzieci w przedszkolach przypadająca na jedno miejsce oraz bezrobocie zarejestrowane. Uzyskane wyniki estymacji modelu, nie są jednoznaczne co do kierunków oddziaływania na EWD w poszczególnych klasach rozwoju społecznego. Wobec powyższego, przypuszczać należy, że wpływ analizowanych zmiennych na EWD z matematyki może być determinowany poziomem rozwoju społecznego.

This article describes factors affecting the modelling of educational added value (EAV). The study takes into account the results of mathematics and their fluctuations in relation to the degree of social development. Mathematics has been selected for this analysis based on the literature review. As a field of science, mathematics is characterized by greater objectivity, thus allowing for less suggestive analysis of results. The indicator of the EAV of mathematics is confronted with independent data. This article contains a detailed analysis of the impact of these variables on EAV. In addition, these variables are grouped into separate classes by the level of social development. The explanatory variables include municipal income per capita, housing allowances, the number of dwellings per 1000 inhabitants, square footage, the number of children in kindergartens per one place and registered unemployment. The obtained results of the model estimation are not clear about the directions of impact on EAV in particular classes of social development. In view of the above, it should be assumed that the influence of the analyzed variables on EAV in mathematics can be determined by the level of social development.
Description
Keywords
Citation
Polcyn, J., Poszwa, G., 2017, Modelowanie edukacyjnej wartości dodanej z matematyki w powiązaniu z poziomem rozwoju społecznego w wybranych gminach Polski, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, Nr 1/2017(24) s. 343-361.
Belongs to collection