Edukacja seksualna w Polsce w kontekście promocji zdrowia seksualnego vs tabu seksualne

Abstract
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie negatywnych konsekwencji tabu seksualnego dla procesu edukacji w Polsce. Od momentu wprowadzenia do szkół edukacji seksualnej toczą się na jej temat liczne dyskusje. Przeciwnicy tych zajęć argumentują, że prowadzą one do szeroko pojętej seksualizacji dzieci, w związku z czym oczekuje się wycofania ich ze szkół. Równocześnie istnieją prawa gwarantujące każdemu człowiekowi dostęp do edukacji seksualnej. Rzetelne i profesjonalne edukowanie jest formą opieki zdrowotnej wobec dzieci i młodzieży. Edukacja seksualna, z jaką spotykamy się obecnie w polskich szkołach, odbiega w swoim zakresie od powyższych założeń, a ten stan rzeczy można traktować jako przejaw tworzonego w społeczeństwie i mającego negatywne konsekwencje tabu seksualnego.

The purpose of this article is to present the negative consequences of sexual taboo in the education process in Poland. The debate on this matter has been active since the introduction of sex education into the schools. The opponents of these classes argue that they lead to sexualisation of children, therefore, they should be withdrawn from schools. At the same time, there are universal rights that guarantee the public access to sexual education. Reliable and professional education is a form of health care for children and adolescents. The sexual education provided in Polish schools does not fulfill this criterion, and this state of affairs can be regarded as a manifestation of a sexual taboo present in the society, full of negative consequences.
Description
Keywords
Citation
Gorajska, M., Kuik, M., Laube, J., Liszewska, U. Madej, O. (2018). Edukacja seksualna w Polsce w kontekście promocji zdrowia seksualnego vs tabu seksualne. Psychoseksuologia, 4, 110-120.
Belongs to collection