Segmentacja rynku w sektorze turystyki na przykładzie wybranych aspektów ofert dedykowanych studentom i seniorom

Abstract
Celem niniejszego artykułu było ukazanie złożoności i znaczenia procesu segmentacji rynkowej w sektorze turystyki na przykładzie ofert dedykowanych określonym grupom społecznym (studentom i seniorom), nazywanych w opracowaniu ofertami „dedykowanymi”. Celem szczegółowym określono rozpoznanie elementów mających największy wpływ na wybór dedykowanej oferty turystycznej dla studentów i seniorów. Rozważania podzielono na dwie części. Pierwsza oparta jest na przeglądzie literatury przedmiotu i zawiera przede wszystkim konceptualizację pojęć zawartych w tytule. W drugiej części opracowania rozważania teoretyczne zilustrowano przykładem, odniesiono się do konkretnych grup odbiorców ofert turystycznych - studentów i seniorów. Przedstawiono wyniki badań empirycznych - autorskiego kwestionariusza ankietowego przeprowadzonego wśród studentów (n=50) i seniorów (n=50) korzystających z ofert „dedykowanych”. W badaniach zastosowano metodę analizy porównawczej - zestawiono wyniki obu grup respondentów. Badania wykazały zróżnicowanie w ocenach istotności elementów składowych ofert wśród obu grup. Największe odmienności pojawiły się w obszarze jakości usług (kwestii noclegu, wyżywienia i transportu) oraz jakości obsługi (opieki pilota i systemu rezerwacji). Oceny studentów i seniorów okazały się zbliżone przy analizie elementów oferty związanych z aspektami emocjonalnymi. Na podobnym poziomie oceniono możliwość poznania nowych osób, a także przebywania w grupie rówieśników. Ponadto, jak wykazały wyniki przeprowadzonych badań, istotnym aspektem wpływającym na sektor turystyki jest jego innowacyjność, zauważalna na przykładzie zmian zachodzących w ofertach dedykowanych określonym grupom społecznym, jak również w turystyce zdrowotnej, czy eventowej.

The main aim of this paper is to show the complexity and significance of the market segmentation process in the tourist trade on the example of offers dedicated to specific social groups (students and seniors). An additional aim was to identify the elements that have the greatest impact on the selection of a dedicated tourist offer among students and seniors. The considerations were divided into two parts. The first one is based on the analysis of the source literature and contains mainly the explanation of the concepts contained in the title. In the second part of the study, theoretical considerations were illustrated by an example - reference was made to specific groups of tourist offers’ customers - students and seniors. There where presented the results of empirical research - an original questionnaire which was conducted among students (n = 50) and seniors (n = 50) using "dedicated" offers. The research used the method of comparative analysis - the results of both groups of respondents were compared. The research showed differences in significance assessments of the offers’ components among both groups. The greatest differences appeared in the area of quality of services (accommodation, alimentation and transport issues) and quality of service (guide care and reservation system). The ratings of students and seniors turned out to be similar when analyzing the elements of the offer related to emotional aspects. The possibility of meeting new people and being among a group of peers was assessed at a similar level. Moreover, as shown by the results of the conducted research, an important aspect affecting the tourism sector is its innovativeness, noticeable on the example of changes taking place in offers dedicated to specific social groups, as well as health and event tourism.
Description
Keywords
Citation
Przychodzka, M. (2018). Segmentacja rynku w sektorze turystyki na przykładzie wybranych aspektów ofert dedykowanych studentom i seniorom. Roczniki WSWFiT, kw. 3 (25): 17-24.
Belongs to collection