Wampir jako wyzwanie wobec ładu społecznego w świetle kultury popularnej po 2002 roku

Abstract
Postać wampira jest wytworem słowiańskiego folkloru, ale jako pierwszy do literatury wprowadził ją An- glik, George Byron. W XIX wieku wykształcił się obraz złego wampira: abiektalnego stwora silnie naznac- zonego seksualnością, zagrożenia dla ładu społecznego, które musi być pokonane przez bohaterów solarnych - silnych, dzielnych mężczyzn. W drugiej połowie XX wieku mit wampiryczny zaczął jednak ulegać przemi- anie, co wiązało się ze zmianami społecznymi: emancypacją kobiet i mniejszości, relatywizacją wartości, rozpadem monolitu kultury zachodniej. To, co dotąd odrzucane, stało się akceptowalne. Współcześnie ist- nieje postać dobrego wampira. W utworach XXI-wiecznych można wyróżnić trzy rodzaje przedstawień: tradycyjnego złego wampira, wampira ambiwalentnego oraz dobrego wampirzego bohatera.
Description
Keywords
Citation
Belongs to collection