Kamishibai jako biblioterapeutyczny element współpracy szkoły wyższej z otoczeniem społecznym

Abstract
W artykule przedstawiono pojęcie biblioterapii jako nie tylko „działania terapeutycznego opartego o stosowanie materiałów czytelniczych rozumianych jako środek wspierający proces terapeutyczny w medycynie”, ale również jako „zamierzonego działania przy wykorzystaniu książek lub materiałów niedrukowanych prowadzącego do realizacji celów rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, profilaktycznych i ogólnorozwojowych”. Opisano funkcje biblioterapii oraz baśni, która znakomicie spełnia się w roli tekstu biblioterapeutycznego i używana jest w biblioterapii bardzo często. Następnie skupiono się na baśni jako najczęściej używanym gatunku literackim przedstawianym w sztuce kamishibai. Omówiono krótko historię teatru ilustracji. Skupiono się na sztuce przekazu kamishibai, na jej wartościach, celach i unikatowej formie. W kolejnej części przedstawiono teatr papierowy jako jedną z metod pracy z czytelnikiem w bibliotece uczelnianej. Opisano warsztaty kamishibai dla dzieci, które miały miejsce w Bibliotece Politechniki Śląskiej podczas Nocy Naukowców w 2019 r. oraz plany uczelni w zakresie dalszego promowania sztuki kamishibai w otoczeniu społecznym.
Description
Keywords
Citation
Katarzyna Górska-Marchewka. Kamishibai jako biblioterapeutyczny element współpracy szkoły wyższej z otoczeniem społecznym. „Zarządzanie Biblioteką”. 2021, nr 1, s. 85-92. ISSN 2081-1004.
Belongs to collection