Szkolnictwo wyższe wobec studentów nietradycyjnych. Strategie uczelni w obszarze kształcenia dorosłych na przykładzie studiów podyplomowych

Abstract
Dynamika rynku pracy i nowe modele kariery sprawiły, że edukacja całożyciowa (lifelong learning) wyrosła na jedno ze strategicznych wyzwań edukacji europejskiej. W 2000 roku wpisano ją do strategii lizbońskiej, uznawanej za jeden z filarów rozwoju gospodarczego Unii Europejskiej. Rolę szkolnictwa wyższego w tym procesie również dostrzeżono: w 2009 roku kształcenie całożyciowe ustanowiono jednym z priorytetów Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, a to oznaczało implemen - tację idei lifelong learning do polityk poszczególnych krajów. Celem badań będących osią tej pracy było weryfikowanie, czy i w jakim stopniu różne typy polskich uczelni są gotowe wcielić w życie ideę lifelong learning. Chciałam dowiedzieć się, czy widoczne w statystykach preferencje słuchaczy studiów podyplomowych świadczące o popularności uczelni niepublicznych są efektem zamierzonych działań podejmowanych przez uczelnie tego typu oraz w jaki sposób strategie poszczególnych typów uczelni różnią się między sobą. Interesowało mnie, na ile każda grupa uczelni dostrzega potencjał w grupie osób w nietradycyjnym wieku studenckim (pracujących dorosłych) i jakie przyjmuje wobec nich strategie – jaką ma dla nich ofertę i jak planuje ją rozwijać. Założyłam, że wiedza ta pozwoli na prognozowanie rozwoju tego rynku, a dla przedstawicieli szkół wyższych i osób kształtujących politykę edukacyjną okaże się przydatna z perspektywy działań strategicznych i operacyjnych. Moim zamierzeniem było zrekonstruowanie rzeczywistych strategii „w działaniu”, nie tylko formalnych deklaracji z dokumentów strategicznych. Dlatego analiza strategii była dla mnie jedynie punktem wyjścia do dalszych badań, którymi objęłam reprezentantów władz i pracowników oraz słuchaczy studiów podyplomowych wybranych szkół wyższych. Jako ramę teoretyczną analizy wyników badań zaproponowałam teorię zależności od zasobów (resource dependence theory).
Description
Keywords
Citation
Anielska, A. (2022). Szkolnictwo wyższe wobec studentów nietradycyjnych. Strategie uczelni w obszarze kształcenia dorosłych na przykładzie studiów podyplomowych. Warszawa: Wydawnictwo FRSE. doi: 10.47050/65591661
Belongs to collection