Projekty edukacji globalnej realizowane w ramach polskiej współpracy na rzecz rozwoju w opinii mieszkańców Warszawy

Abstract
W artykule przedstawiono charakterystykę oraz ocenę projektów edukacji globalnej w ramach polskiej współpracy na rzecz rozwoju w latach 2005-2014. Niniejszy artykuł został opracowany na podstawie danych zaczerpniętych z Departamentu Współpracy Rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych wśród mieszkańców Warszawy. Dokonano typologii projektów z zakresu edukacji globalnej dla lat 2005-2014 oraz przedstawiono opinie mieszkańców Warszawy na podstawie badania ankietowego. Zastosowanie wielu różnorodnych metod, pozwoliło na ocenę projektów edukacji globalnej realizowanych w Polsce.

The article presents the characteristics and evaluation of projects global education within the framework of Polish Development Cooperation in the years 2005-2014. Typology of projects global education for the years 2005-2014 and the breakdown have used to create on the basis of questions which were included in questionnaire. A questionnaire, which concerned opinion of the projects global education among residents of Warsaw was used as the research tool. Results of the research show that projects of global education are not noticed by inhabitants of Warsaw. About 73% of the respondents have not heard about the concept of ”global education”. Projects of global education are targeted primarily to children and young people and non-governmental organizations dealing with this subject which confirms the result of the research, which shows that people under 19 years old have heard of that program. However, after reading the basic information on the projects, the respondents evaluated activities carried out by the Ministry of Foreign Affairs as positive. Most of the projects in the terms of global education are implemented in large cities. From year to year the number of projects that are implemented in all country, because global education should educate all inhabitants, not just selected groups. Global education significantly affects the kind of development assistance projects, because due to greater awareness of citizens raises the quality and kind of Polish development aid.
Description
Keywords
Citation
Kaniowska M. K., 2016, Projekty edukacji globalnej realizowane w ramach polskiej współpracy na rzecz rozwoju w opinii mieszkańców Warszawy, „Czasopismo Geograficzne”, 87(1): 151-162.
Belongs to collection